tisdag 18 mars 2014

Månadens Bibliotekarie, Mars.

För lite mer än en månad sedan var det Valentin-dagen. En dag som från början förmodligen var till för att med enkla gester hylla kärleken. Nu för tiden känns den mest urvattnad. Tro det eller ej, jag gillar Valentin-dagen, vi lever i en allt kallare och hårdare värld och då är det bra med åtminstone en dag om året som påminner oss om att vara snälla. Det jag inte gillar är den ekonomiska ångest som dagen allt mer förknippas med, att den enkla spontaniteten får stå tillbaka till förmån för ett påtvingat monetärt uppvisande av kärlek. 
Just eftersom Valentin-dagen inföll förra månaden kunde en ju tycka att månadens bibliotekarie passat bättre då. Men jag ska ju alltid vara motvalls finurlig av mig. Så i Hipster-hetens namn ger jag er: 

Casanova!

(Bild från Wikipedia).

Enligt Wikipedia föddes Giacomo Girolamo Casanova 2:a April 1725 i Venedig. Casanova är mest känd för sina sexuella äventyr och verkar ha varit en riktig playboy på sin tid, enligt hans memoarer i alla fall. Hela tolv band gick åt till att berätta hans historia. En snabb sökning visar dock att det finns föga bevis på hur karln faktiskt levde, och att bara tro på hans självbiografi känns dumt. Han skulle inte varit varken den första eller sista som förskönat sina memoarer. 
Casanova lyckades i alla fall hålla sig kvar i händelsernas centrum i Europa ända till 1785 då han på ålderns höst flyttade till Böhmen. Där han till sin död arbetade som bibliotekarie åt greve Waldstein. 

2 kommentarer:

  1. Ja, om hans rykte grundar sig på hans egna memoarer kan man ju undra hur mycket det är att lita på. Källkritik någon? // Stina

    SvaraRadera
  2. Ha ha, vem behöver källkritik när vi har Casanovas ord på sina erövringar?! Jag menar, killar brukar väl inte direkt överdriva när det kommer till sådant.... //Sofia

    SvaraRadera