måndag 29 oktober 2012

Månadens bok; November.

Torka Aldrig tårar utan handskar, Del 1; Kärleken. Av Jonas Gardell.

En bok som även hunnit gå som miniserie på svt. Säga vad man vill om Jonas Gardell och TV-serien, men jag påstår helt fräckt att Torka aldrig tårar, inte bara är årets viktigaste roman, utan även boktriangelns viktigaste bok hittills.Kanske inte den intressantaste eller bäst skrivna boken, men till ämnet viktigaste. Eftersom jag ville vänta med att läsa den tills vi kunde göra det till sammans vet jag inte mycket om Torka aldrig tårar, kärleken, förutom att den är första delen i en triologi där del två heter Sjukdomen och del tre Döden. I sin helhet handlar triologin om Rasmus & Benjamin och när AIDS kom till Sverige och den effekt sjukdomen fick på de drabbade och deras närstående. Om hur livet fick andra spelregler, där det var begravning varje helg och de smittade ansågs vara drabbade av pesten. På sjukhuset fick de drabbade inte vidröras utan handskar och när de dog förvarades deras lik i svarta sopsäckar märksa smittorisk.
Men det får vi nog vänta tills del två för att läsa. Av reccensionerna att döma verkar stämningen i Kärleken att vara hoppfull. En bonus också för att Rasmus kommer från Koppom i Värmland, inte långt ifrån Karlstad.





Det som berättas i den här historien har hänt. Det hände här, i den här staden, i de här kvarteren, bland de människor som har sina liv här. I en stad där de flesta fortsatte att leva sina liv som om inget hänt började unga män insjukna, tyna bort och dö.

Jag var en av dem som överlevde.
Det här är min och mina vänners historia. 

Jonas Gardell. 
Torka aldrig tårar utan handskar, del ett; Kärleken.


Trevlig läsning! 

7 kommentarer:

  1. Jag kollade föresten på statistiken och googlesökningar. Någon besökare hittade visst hit efter att ha googlat på skönhetsoperationer.

    SvaraRadera
  2. Vilket kul val! Har inte sett serien själv, men många på jobbet har öst lovord över den. Får nog vänta på den ett tag dock då jag reserverat mig på den både i Klinte och Visby och står på köplats 24 respektive 25. Du har verkligen rätt i att vi brukar ha otur med att få tag på våra månadsböcker.

    För övrigt måste den som skulle skönhetsoperera sig ha blivit sjukt besviken. Såg att någon kommit hit genom att googla murakani och kuken. Vi får tacka Stina för den besökaren antar jag.
    Någon annan hade hittat hit genom "berny pålsson armar", vilket gör mig fundersam. Vad betyder det? Vad i vår blogg har någon koppling till det? Något att fundera på mörka vinterkvällar....

    murakami kuken
    berny pålsson armar

    SvaraRadera
  3. Då var Torka aldrig tårar utläst. Tog 3 timmar att läsa & jag kommer att läsa om den innan recenssion. Hamnar på min topp 10 lista på boktriangelböcker.

    SvaraRadera
  4. Jag gör vad jag kan för att locka besökare :) // Stina

    SvaraRadera
  5. Kul att boken levde upp till hypen. Väntar med spänning på recension! //Sofia

    SvaraRadera
  6. På tal om Berny Pålson & armar; Berny Pålson var/är en svensk författare. Manodepressiv, självmordsbenägen och väldigt trasig. Skrev bland annat boken Vingklippt ängel, om livet som psykisk sjuk och inlagd på låst avdelning. Minns att 'alla' hade den boken i början på 2000-talet.
    //Alex

    SvaraRadera
  7. Ahhhh, det var mycket mer än vad jag visste. Känner igen boktiteln, som verkligen inte känns som något för mig. Skumt i alla fall att sökningen hänvisades hit. Vad jag vet har ingen av oss skrivit något om honom i bloggen någonsin. Förrän nu då. //Sofia

    SvaraRadera