torsdag 8 mars 2012

Ode To LA While thinking of Brian Jones, Deceased.

Månadens dikt är skriven av The Doors gamle sångare, Jim Morrison, som uppenbarligen även skrev poesi. Ett väl genomtänkt verk som osar av rock 'n' roll, samtidigt som Morrison lyckas väva ihop Brian Jones och Ofelias tragiska frånfällen. I likhet med Margaret Atwoods dikt, som jag nu inte minns namnet på, väcker den här dikten min nyfikenhet. Särskilt intressant finner jag narritativet och perspektivet. Vem är det som blivit vald att spela Hamlet? Lättast vore att säga att det var Jim Morrison själv, och att rollen är påtvingad. Första strofen använder sig också av ett berättarsätt som lämnas därhän senare i dikten. Det är enda gången som Berättaren (författaren?) pratar direkt till läsaren. Resterande strofer verkar vända sig till, verkar bedja Brian Jones.

I’m a resident of a city.
They’ve just picked me to play
the Prince of Denmark

Poor Ophelia

All those ghosts he never saw
Floating to doom
On an iron candle

Come back, brave warrior
Do the dive
On another channel

Hot buttered pool
Where’s Marrakesh
Under the falls
the wild storm
where savages fell out
in late afternoon
monsters of rhythm



You’ve left your
Nothing
to compete w/
Silence

I hope you went out
Smiling
Like a child
Into the cool remnant
of a dream

The angel man
w/Serpents competing
for his palms
& fingers
Finally claimed
This benevolent
Soul

Ophelia

Leaves, sodden
in silk

Chlorine
dream
mad stifled
Witness

The diving board, the plunge
The pool

You were a fighter
a damask musky muse

You were the bleached
Sun
for TV afternoon

horned-toads
maverick of a yellow spot

Look now to where it’s got
You

in meat heaven
w/the cannibals
& jews

The gardener
Found
The body, rampant, Floating
Lucky Stiff

What is this green pale stuff
You’re made of

Poke holes in the goddess
Skin

Will he Stink
Carried heavenward
Thru the halls
of music

No chance.

Requiem for a heavy
That smile
That porky satyr’s
leer
has leaped upward

into the loam

by Jim Morrison

Backman tipsar; Alex lyssnar.

Jag borde ta tag i den här bloggen. Verkligen ägna mig åt den, visa hur mycket den betyder. Visa hur mycket kontakten med er fortfarande värmer. Att jag fortfarande räknar er till mina närmaste vänner, trots att vi varken hörs eller ses ofta. Men jag kan inte, inte just nu i alla fall. Förlåt. Jag vet inte om jag kan skärpa mig, om jag kan uppdatera oftare. Inte nu o alla fall. Jag orkar inte. Förlåt.
Istället tipsar jag om Linn Öberg. En svensk Singer/songwriter som nyligen uppmärksammades i Fredrik Backmans blogg.

måndag 5 mars 2012

Ett falnande skimmer

Vindens skugga som ingick i septembers månadstema var något av en besvikelse. Det tragiska är att den hade alla förutsättningar att bli till något riktigt riktigt bra. Den film noir-doftande inledningen var olik det mesta annat jag läst. De första sidorna är helt enkelt fantastiska, men det är en helt bortslösad inledning på en i övrigt ganska usel roman.

Carlos Ruiz Zafón tar oss med till sin födelsestad, ett Barcelona som vilar i ett magiskt skimmer. Där får vi möta 10-årige Daniel Sempere som av sin far tas med till ”De bortglömda böckernas gravkammare”, ett gömt bibliotek där förstagångsbesökaren enligt traditionen får adoptera en av böckerna för att se till att den inte glöms bort. Det blir hans första bekantskap med Julián Carax, författaren till Vindens skugga. Den mystiske Carax kommer från den stunden att spela en avgörande roll i Daniels liv. Han blir närmast besatt av att få veta mer om mannen som skrivit en så underbar berättelse. Men sökandet efter sanningen är varken lätt eller ofarligt. Det finns personer som är villiga att göra allt för att Carax ska förbli en vålnad från det förflutna. Inte minst mannen med det brännskadade ansiktet som med eld vill utplåna varje ord Carax nånsin skrivit. Och det dröjer inte länge innan han får höra talas om boken som numera är i Daniels ägo.

Historien är inte sådan att den med enkelhet kan passas in i en genre. Den blandar element och ingredienser från vitt skilda genrer, och här ryms magi såväl som socialrealism. Det är ändå deckarintrigen som utgör romanens kärna och det är kring gåtan Carax som historien rör sig. Och så finns det en kärlekshistoria med i mixen också, eller snarare två.

Det börjar bra som sagt, men historien tappar snart farten och det magiska övergår allt för snart i trist verklighet. En verklighet som dessutom innehåller buskisinslag och en deprimerande kvinnosyn, bläää! Sedan tar historien den ena vindlande vändningen efter den andra. Det känns för sökt och konstlat för min smak. Man kan dessutom ana Ruis Zafóns bakgrund som manusförfattare, för påfallande ofta blir berättandet svulstigt och överdrivet. Jag får helt enkelt Spielberg-vibbar ibland, och inte den bra sorten. Det blir lite War Horse över det hela, ni som sett filmen (eller vet vad den handlar om) förstår vad jag menar. Det skulle funkat bättre som film, men som litterär text av någon högre kvalitet går det bort.

Att den ändå fått ett sådant genomslag världen över tror jag hänger samman med att det är en berättelse som ligger väl i tiden. Det är den logiska fortsättningen efter Da Vinci-koden. Den kanske utger sig för att vara något annat, men låt inte lura er. I det här fallet finns det mer yta än innehåll. Vill ni läsa något liknande fast av högre kvalitet rekommenderar jag istället
Vintergatan går genom magen av Jeanette Winterson. Även detta är en berättelse fylld av skrönor, udda karaktärer och kärlek (or something like it) som inte alltid slutar väl. Denna roman är dock bra på riktigt. Den är intelligent, kvick och garanterat inte lik någonting annat du läst.

Stina