torsdag 26 maj 2011

Skryt

Ja, inte för att jag vill skryta eller så (jo det vill jag....) men jag var en av dem som vann Boktipsets senaste tävling, så nu väntar jag på en signerad roman av Paul Auster samt en pocketbok av Joyce Carol Oates. Känns mycket fint!
Den här motiveringen vann jag med, och det gick ut på att motivera vem som var ens favorit av de amerikanska författarna och varför, och ja vad kan jag säga, valet var lätt!

Sofia Norgrens (ja efternamnet blev väl lite fel...) favorit bland de amerikanska författarna, ja faktiskt hennes favoritförfattare alla kategorier, är utan tvekan Joyce Carol Oates:
"Jag har älskat hennes böcker ända sedan jag som 13-åring läste min första roman av henne. Ingen kan skriva gripande och verklighetstroget om så svåra ämnen som hon, och hennes persongestaltnig är alldeles underbar. När man lägger ner en bok av henne är det verkligen som att man känner karaktärerna och det är svårt att tro att det fiktiva, och inte verkliga.
Det är svårt att välja en favoritbok av henne, men om jag måste välja får det nog bli Foxfire, vilken var den första roman jag läste av henne. Att just den gripit mig så starkt har nog att göra att jag var i samma ålder som huvudkaraktärerna när jag läste den, och jag har faktiskt inte vågat läsa om den sedan dess eftersom jag är lite rädd att en del av magin ska ha försvunnitt"

Jag har bara ytterligare en sak att tillägga, Go me!!!!

3 kommentarer:

  1. Go you, go you!!! Och tack för att jag fick dela ditt pris, en signerad Paul Auster är precis vad som fattades i min bokhylla, kan inte fatta att du gav bort den. // Stina

    SvaraRadera