söndag 16 oktober 2011

Läsning för lata dagar?

I ett gammal exemplar av tidningen Vi ges förslag på läsning för lata sommardagar,men de kan mog passa lika bra på hösten anser jag. Läsningen är enligt mig som bäst en regning dag nerkrupen i soffan med en filt över sig, något värmande att dricka och kanske en godisbit eller två (eller tjugo....).

Ganska många tips har vi redan tagit oss igenom i vår lilla Boktriangel; som tex. Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami, Farväl till Berlin av Christopher Isherwood och Mörkrets hjärta av Joseph Conrad (även om den kanske inte i mitt tycke känns som något vara sig för lata dagar på stranden eller som i-soffan-läsning på hösten...).

Andra tips som gavs var Den otröstade av Kazuo Ishiguro, som jag faktiskt håller på och läser just nu då jag fyndade den på Röda Korset för några kronor. Men tanke på hans bottennapp "Vi som var föräldralösa" har jag dock mina tvivel. Halv elva en sommarkväll av Marguerie Duras tror jag desto mer på (har läst den, men kan inte riktigt komma ihåg vad jag tycke om den). Dessutom utlovas en av litteraturhistoriens flottaste inledningsrader. Eller varför inte ge sig på William Faulkners Stormen och vreden?

Har ni några tips för lata höstdagar?

Om jag skulle ge något tips får det nog bli något klassiskt som en deckare av Agathha Christie, eller varför inte Sylvia Plaths "Glaskupan".

1 kommentar:

  1. Nu har jag bara läst en bok av Jane Austen, men hennes böcker tycker jag känns som passande höstläsning. // Stina

    SvaraRadera