lördag 8 mars 2014

Bokmiddag: Torka aldrig tårar


Stina hade slagit på stort och bjöd på julbord

Det var Stina som var kvällens, eller snarare eftermiddagens, värdinna när den 23 februari i år hade blivit dags för bokmiddagen på temat ”Torka aldrig tårar”. Det blev en julfest, då Stina som läst alla tre delarna i triologin visste att detta var något som firades i samtliga böcker. Traditionsenligt kom vi med en Alladin-ask i värdinnepresent (att vi ätit upp det nedre lagret kan vi tala tyst om). Med på festligheterna var förutom jag, Aaron och Sebbe även Johan och Katarina.

Stina och Katarina i full julstämning
Julgotter, och man får äta från undre laget på julafton :-)

Stina hade verkligen ansträngt sig för att få till julstämningen så det var julpyntat i lägenheten, hon hade bakat pepparkakor, paket fanns till samtliga gäster och hon hade till och med ordnat en dignande julbord, som inleddes med risgrynsgröt. Både Sebbe och Stina fick mandel i gröten. Mycket spännande!

Eftersom jag varit så snäll hela året var det givet att de flesta paketen var till mig!
Därefter blev det traditionsenligt julbord med prinskorv, köttbullar, vegetarisk julskinka, rödkål och brunkål, ägghalvor, kokt potatis och sill (Johans bidrag). Efteråt kunde man äta julgods som Sebbe och jag hade med oss.


  


Efter maten blev det självklart Kalle Anka följt av tomtebesök och presentutdelning. Aaron blev mycket glad då han under julafton 2013 sov sig igenom tomtens besök. Tyvärr missade Johan hela spektaklet då han var ute och köpte tidningen. Alla gäster hade ombetts ta med sig varsitt paket och när tomten hade gått blev det dags att spela om dem. Sebbe och jag vann ett paket med Nacho cheese-sås (Johans och Katarinas bidrag), Stina vann julgodis och Cd-skiva sing-a-long Mary Poppins (Sebbes och mitt bidrag) och Johan och Katarina vann anteckningsbok med bild av Erik Saade (Sebbes och mitt bidrag) samt en chokladkartong (Stinas bidrag) och en teckning (Aarons bidrag). 
 
Tomten!
Aaron var självklart tomtens favorit, vid sidan av mig ;-)
Samtliga gäster stannade sedan hos Stina för att se på Melodifestivalen och i väntan på att det skulle börja blev det glögg och Cluedo. Kort sammanfattat en mycket trevlig kväll som väl passade temat. Och om boken då? Jo, vi gillade den – och Stina läst hela triologin säger väl en hel del. Övriga två delar står på min ska-läsa-lista och då den är ganska lång skulle jag tippa på att de blir lästa under andra halvan av 2014. Nu ser vi med spänning fram emot nästa bokmiddag som verkar bli mitt kärlekstema från februari 2013 där ”Älskade” av Toni Morrison var månadens bok.
 
Aaron slappar framför tv:n i väntan på Kalle Anka
// Sofia

2 kommentarer:

  1. Det blev en riktigt lyckad kväll, men kändes grymt konstigt att se Kalle Anka i mitten av februari hehe // Stina

    SvaraRadera
  2. Ha ha, ja det var en av de trevligare bokmiddagarna vi hunnit med i år. Ja faktiskt en av de roliga genom alla vår 4 boktriangelår //Sofia

    SvaraRadera