onsdag 5 maj 2010

Gissa arkeologen part two

Den här gången är det verkligen fråga om en litterär karaktär från en bok. Jag vet inte om det är något som ni har läst, men vi får väl se om ni kan lista ut vem det är..

Karaktären är fysiker, men har tidigare studerat arkeologi.

Karaktären är en av fyra ”syskon”.

Denna person har trauman efter att som liten ha blivit lämnad i en källare.

Berättelsen utspelas under denna karaktärs barndom på 50-talet, men även i nutid (dvs den nutid som var då boken kom ut).

Författaren har arbetat som journalist och dennes första böcker var mera dokumentära.

Lycka till med gissandet!

Stina

8 kommentarer:

  1. Oj, det var svårt. Får nästan lust att gissa på pappan i Vi fem Serien. Men han var väl uppfinnare. Ska tänka lite mer...

    SvaraRadera
  2. Bra gissat, men inte rätt svar :) Men det är rätt svåra ledtrådar nu i början, vill ju inte att det ska vara hur enkelt som helst.

    SvaraRadera
  3. Utan att egentligen ha en aning gissar jag på nån i Fantastiska fyran. Är inte en av dem fysiker?

    SvaraRadera
  4. Annars gissar jag på en karaktär från Niemis Svålhålet, också denna gång utan att egentligen ha en aning om vad jag pratar om:)

    SvaraRadera
  5. Haha, fina gissningar båda två, men inte den person jag tänker på. Tror att du har rätt däremot, visst är någon i Fantastiska fyran fysiker? Niemis Svålhålet har jag inte läst, så jag har inte heller nån aning om ifall det kan finnas en fysiker med arkeologiintresse där.

    SvaraRadera
  6. Jag lägger in lite fler ledtrådar mot slutet av veckan förresten, om ni inte vill ha dem redan nu?

    SvaraRadera
  7. Det är inte nån karaktär från en Michael Chrichton-bok?

    SvaraRadera
  8. Nep, inget av Chrichton. Men gissa på :)

    SvaraRadera