tisdag 19 oktober 2010

Skrattets rike

Äntligen var första boken för månadens tema utläst (Hur går det med Månadsboken Stina? Lånar den gärna när du är klar med den!). Jag har läst den tidigare, men det var ett bra tag sedan och jag hade knappt något minne av den mer än att jag tyckte väldigt mycket om den första gången jag läste den. Och den lever mer än väl upp till förväntningarna, i alla fall fram till det något för abrupta och urflippade slutet där jag inte helt tycker att författaren lyckades förankra det märkliga på samma sätt som i resten av boken. Annars är det just som gör att jag tycker om boken så mycket, att författaren mitt i allt det vardagliga och triviala smyger in det märkliga men på ett så lågmält sätt att man accepterar det utan att tycka att det är särskilt konstigt.

Boken handlar alltså om Thomas, som tar ledigt från sitt jobb för att skriva en biografi över sin stora idol, den avlidne författaren Marshall France. När han så anländer till Galen, staden där France levat, möter han något helt annat än den sömniga småstad han väntat sig. Allt eftersom trappas märkligheterna i boken upp men på ett så normalt sätt att man knappt höjer på ögonbrynen (utom i slutet där i alla fall jag tycker att han kunde ha hållt fast vid sin förmåga att få det märkliga att kännas normalt lite mer). Märkligheterna i boken börjar egentligen så tidigt som i bokens andra kapitlet, när han träffar den mystiska Saxony som är ett lika stort fan av France som han.

En intressant sak i boken är att huvudpersonen Thomas, fast han nästan framställs som sympatisk (det är ju han som är berättaren) i boken beter sig, ja helt enkelt elakt åt. Jag ska inte spoila, men tycker det är konstigt att det är något jag helt glömt bort sedan jag läste boken sist.

Ändå, trots det invändningar jag har mot boken, är det en bok som verkligen griper tag och jag blir också nyfiken på att kolla in vad författaren mer har skrivit för böcker. Och trots all skit jag skrivit om bokens slut måste jag ändå säga att jag gillade slutklämmen......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar