lördag 21 februari 2015

Månadens dikt: Standing Tall

I Januari uppmärksammade USA  Martin Luther King Day. Då vi alla vet vem Doktor King var går jag inte in närmare på den fantastiske mannen. Däremot tänkte jag försöka återknyta till honom i februari månads dikt, då februari i USA är Black History Month. En viktig månad, till för att uppmärksamma rasifierade människor, deras liv, historia och gärning i Det Stora Landet I Väst.
Därför kommer här, väldigt förutsägbart, Standing Tall av Jamie Mckenzie. En hyllningsdikt till doktor King, som förutom doktor Kings gärning även tar upp andra viktiga händelser ur den svarta medborgarrättsrörelsen, så som Rosa Parks vägran att sätta sig längst bak i bussen.

Hittade även en uppläsning av poeten själv, som till min egen förvåning, är vit. Kalla mig fördomsfull men när jag tänker på dikter om e svartas medborgarrättsrörelse tänker jag sällan på vita personer. En glad överraskning som påminner mig om att jag måste arbeta med mina fördomar.

In honor of Martin Luther King
                                      Surrounded by luxury, soft cushions and fans

      Some kings rule their kingdoms sitting down
      But this King stood strong
      stood proud
      stood tall


      When the driver told Rosa
      "Move to the back of the bus!"
      When the waiter told students
      "We don't serve your kind!"
      When the Mayor told voters
      "Your vote don't count!"
      And when the sheriff told marchers
      "Get off our streets!"
      using fire hoses, police dogs and cattle prods
      to move them along
      This King stood strong
      stood proud
      stood tall
      Speaking of peace
      of love
      and children
      hand in hand
      free at last
      free at last


      When some yelled for violence
      For angry revenge
      An eye for an eye
      And a tooth for a tooth
      He stood his ground
      Preaching peace


      And when some spit out hate
      He stood there smiling
      Spreading love
      Until it rolled like the sea across the land
      Sweeping away Jim Crow
      Breaking down the walls
      Ringing the bell
      Joyfully
      For Freedom


      Until
      Standing on the mountain top
      They shot him
      Coldly
      Hoping to see him fall
      Hoping to put him away
      To bring him low


      But this King
      even in death
      even today
      stands strong
      stands proud
      stands tall
      And we remember
    by Jamie McKenzie


    1 kommentar:

    1. Månadens hittills bästa dikt tror jag... Och hade inte heller förväntat mig att den skulle vara skriven av en vit författare //Sofia

      SvaraRadera