torsdag 19 februari 2015

Mitt nyfikna jag av Margareth Atwood



Mitt nyfikna jag är en samling texter skrivna  av Atwood mellan åren 1970-2005.  Det är allt från recesnioner och föreläsningar till essäer och artiklar, men med en tonvikt på litteratur, skrivande och feminism. Som ett fan av Atwood är det kul att få komma henne lite närmare, se var idéer till böckerna har uppstått och att mycket av det som förekommer i hennes romaner bär drag av hennes eget liv och självklart hennes brinnande intresse för miljön. Men Atwood skriver så intresseväckande att alla som är intresserade av litteratur och jämställdhet skulle ha utbyte av samlingen.

Boken är indelad i tre delar, helt enkelt för de år den är skriven och inleds alla med en bakgrundshistoria om vilka böcker som skrevs och var hon bodde medan de blev skrivna. Och hon verkar ha bott lite varstans i världen; allt från Frankrike och Italien till Australien och självklart Kanada. Hennes första barn lärde sig gå i Indien, i trapporena på ett hotell i Agra medan de besökte Taj Mahal. Coolt! "Tjännarinnans bertättelse" började hon skriva under ett besök i Västberlin samtidgt som de också besökte andra totalitära diktaturer som Polen, Östtyskland och Tjeckoslovakien. Hon berättar att det bidrog till stämningen i boken då samtliga dessa länder hade samma klimat av rädsla och tystnad. Hur den skrevs skildras mer ingående  texten ”Att skriva en utopi”, där hon nämner att utopi faktsikt inte betyder perfekt samhälle utan ”ingenstans”.  Hon inleder med lite obligatorisk måste-läsning inom denna genre och det märks hur insatt  hon är i ämnet. Och i texten ”När det var fred i Afghanistan” får vi ta del av ytterligare influsenser till romanen, när hon tillsammans med make och 1,5-åring besökte Afghanistan några veckor innan inan kriget bröt ut.  

Man kan minst sagt säga att hon verkar ha levt ett spännande liv! Och bara det här med att ha bott i så många länder och våga bryta upp gång efter annan, inte minst att resa jorden runt tillsammans med sin man och sin 1,5-åring.

I texten ”Evas förbannelse – eller: Vad jag lärde mig i skolan” känner man igen hennes torra humor och engageman för ett jämställt samhälle. Den handlar om hur hon på 1960-talet läste på universitetet och hur det var allmänt känt att den engelska instutionen på University College aldrig, oavsett kvalikationer, anställde kvinnor. Torrt konstaterar hon i följande stycke att hennes college faktiskt anställde kvinnor, men att det bara var det att de inte befordrades särskilt snabbt. Hur som helst bestämde hon sig för att inleda en forskarutbildning då författare tjänade så lite, och konstaterar senare att hennes brinnande akademiska ambitioner (om hon nu skulle ha haft några sådana) skulle ha tagit skada när en av professorerna undrade om hon verkligen ville doktorera – var det inte bättre att hon gifte sig? Resten av texten ägnar hon främst åt att  ställa sig frågan vad vi egentligen ska ha romaner till och hur skapandet av en uppdiktad kvinnlig person går till? Måste kvinnan i den vara en god ”rollmodell”? Hon tittar närmare på olika stereotyper som trollgummor, elaka styvmödrar och även de manliga motsvarigheterna.

I ytterligare en annan text ägnar hon sig åt ”Mannen i litteraturen”, vilket är baserad på en av hennes föreläsningar. Hon inleder föreläsningen med att varna publiken för att de kanske kunnat välja någon mer respektabel att hålla den. Sin brist på respektabilitet har hon från en söker källa; nämligen de manliga akademierna vid University of Victoria i British Columbia, där hon nyligen intervjuats. Den manliga intervjuaren påpekade att hin gjort en undersökning bland proffesorerna och kommit fram till att kvinnorna var positiva, men att männen var osäkra på om hon var respektabel eller inte. Hon varnar därför publiken på förhand för att allt de kommer att få höra inte är respektabelt i akademiska kretsar. Det känns som att en föreläsning med Atwood skulle kunna var riktigt intressant. Vad är chanserna för att hon kommer till Sverige tror ni?

Raljerande frågar hon sig varför män känner sig hotade av kvinnor, och beskriver hur män brukar bli upprörda när manliga romankaratärer (hos kvinnliga romanförfattare) beter sig som män ofta beter sig, dvs inte bara som våldtäkstmän, dominanta och krigshetsande utan också om de framställs som för känsliga och svaga. Hon ställer sig även frågan om Hamlet är en nedsvärtning av mannen liksom männen i Dickens verk.

I ”Härliga mostrar” får vi ta del av hennes släkthistoria, hennes uppväxt och hur hennes skrivkarriär blygsamt inleddes när hon som 16-åring fick följa med sin moster på sin första författarkonferens. Hon hade då redan hunnit skriva, i sitt eget tycke, imponerand dikter om multnande löv, soptunnor, cigarettfimpar och kaffekoppar...

Vidare nämns olika Boktriangelfavoriter som ”Älskade” av Toni Morrison (recesnsion) , "Doktor Glas" av Hjalmar Söderberg (förord) och olika romaner av Ursula K Leguin behandlas i texten ”Drottningen av Drottungadömet”, där vi får oss en titt på science fiction och des utveckling. Sympatiskt är att hon valt att endast recensera romaner hon gillar.

Ni borde lätt ta er en titt på denna intressanta textsamling, även om ni kanske inte är lika intresserade av Atwoods romaner som jag.

// Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar