lördag 21 februari 2015

Scott Pilgrim's precious little life vol. 1

En kan lugnt säga att Scott Pilgrim vs The world är en av mina favoritfilmer. Eller åtminstone den film jag sett flest gånger, då jag ser den i princip varje gång jag åker tåg. En tradition så djupt rotad att det nu för tiden känns konstigt att åka tåg utan att se den. Samt att inte sitta på ett tåg nästan varje fredag.
Hur som helst...
En av anledningarna till att jag gillar den egentligen mediokra filmen är alla referenser till tv-spel och nördkultur. Filmen skulle förmodligen inte vara lika bra om det inte vore för alla specialeffekter och annan grafik, så som diagrammet som visar ägarförhållandet i Scott och Wallace lägenhet.

Grafiken är även en av fördelarna när det kommer till serien som filmen bygger på. Resultatet hade inte gått att få fram med enbart text. 
Serien började ges ut 2004, så jag skäms lite över att inte ha tagit mig an den förrän nu, då jag både sett filmen och köpt tv-spelet som hör till. Eftersom jag hittills varit för ekonomisk för att köpa alla sex volymer ärt det bra att biblioteket har en serieavdelning och att de hade alla böcker inne. 
Dock ska jag köpa alla delar när jag får råd, de är definitivt värda att ha hemma. 

En av de många saker jag gillar med Scott Pilgrim, oavsett mediet, är världen som byggs upp och som karaktärerna verkar i. En värld där det är möjligt att slå någon så hårt att den slår i månen och det finns expressvägar som går genom människors undermedvetna. En värld full av modern magisk realism. Något som framgår tydligt i både böckerna och filmen, dock inte lika bra i spelet. 
En skillnad värd att notera mellan böckerna och filmen, är som vanligt, att böckerna är djupare än filmen, har plats för fler detaljer och större persongalleri. Samt att Ramona Flowers är trevligare i böckerna, när jag sett filmen har jag alltid ifrågasatt varför Scott så desperat vill dejta henne då hon verkar tråkig och snobbig. 
Så..yay för böcker. 

Hade det inte varit häftigt att leva i Scotts värld? Av fiktiva världar är det nog den jag hade valt, den och möjligen Gotham City. Vilken fiktiv värld hade ni valt att leva i? 

1 kommentar:

  1. Måste erkänna att jag faktiskt inte sett filmen, men efter att ha läsat dina recensioner blir jag sugen. Och det får nog snarare bli filmen än seriealbumen då min ska-läsa-hög fortfarande är på tok för stor.....

    Svår fråga förresten.... Då jag läser så mycket dystopier är det lättare att säga vilka fiktiva världar jag INTE skulle vija leva i. Men ska jag välja någon får det nog bli Kingdom Hearts. Tänk att få träffa alla mina Disneyfavoriter in real life! // Sofia

    SvaraRadera