fredag 14 oktober 2011

Supernatural


Jag lånade Supernatural – The unholy cause av Alex för länge sedan och nu har den sent omsider blivit utläst (ledsen för dröjsmålet). Kände att det var en passande tidpunkt att ta itu med den i samband med Sofias Supernatural-boktema nu senast. Dessutom har den nya säsongen av Supernatural precis börjat sändas i USA vilket såklart måste uppmärksammas på något sätt.

Boken utspelar sig under femte säsongen när Lucifer är ute efter Sam som sitt kärl. Den här historien utgör förstås ett sidospår till säsongens huvudtema. Bröderna får nys om att det händer underliga saker i Missions Ridge. För dem av er som inte kan er amerikanska historia kan jag tala om att det var där slaget 1862 ägde rum mellan nord- och sydstatare. Under det årliga iscensättandet av dessa strider händer saker som inte borde kunna hända. En av entusiasterna lyckas med konststycket att skjuta ihjäl två andra deltagare liksom sig själv med en attrapp, ett replikavapen. Det är bara den första i raden av oförklarliga händelser med dödlig utgång. Det förflutna kommer tillbaka för att spöka och Sam och Dean får att göra.

Jag är inte helt förtjust i romaner baserade på filmer eller tv-serier, helt enkelt därför att de oftast är av undermålig kvalitet. Den här får dock godkänt. Författaren gör ett hyfsat jobb med att fånga stämningen och dialogen från serien. Min favorit Castiel tycker jag dock inte att Schreiber lyckas fånga riktigt. Dessutom tycker jag att boken är lite väl lång och utdragen. Den hade förtjänat på att kortas ner en aning, nu tröttnar man lite emellanåt då vissa partier bara känns som transportsträckor.

Ska man sammanfatta kan man säga att jag hellre ser Supernatural än läser det. Jag skulle inte lägga pengar på fler böcker av detta slag, särskilt inte när man helt säkert kan hitta bättre skrivna alster gratis på nätet. Jag är övertygad om att inbitna fans med en förkärlek för fanfiction har skrivit både mer underhållande och träffsäkrare skildringar av Winchesterpojkarna än Joe Schreiber. Sandras ”Pope turner” kickar ju exempelvis skiten ur denna roman då den både är roligare och mer originell. Så tror jag håller mig till fanfiction i fortsättningen... Kanske någon (jag riktar mig främst till Alex här) rentav har tips på något välskrivet Supernaturalaktigt som finns att läsa på nätet?

Stina

2 kommentarer:

  1. Alex Popeturner har i sanning blivit en klassiker! Mer sådant!

    SvaraRadera
  2. Inget jag vill tipsa om här eller gå in på från en lånedator. Men så fort helvetesmaskinen min är fixad lovar jag att spamma er med kvalitets läsning.

    // Alex

    SvaraRadera