tisdag 11 oktober 2011

Kodnamn Stina

Under Svenska Akademins diskussioner kring årets nobelprisvinnare i litteratur hade alla kandidater försetts med alias för att i största möjliga mån förhindra att deras verkliga identitet skulle läcka ut. Det gick till på så sätt att man tog en slumpvis vald bok, slog upp en sida i den och tog det första namn man såg. Så kom Tranströmers kodnamn att bli Stina. Säkert en detalj som var till Tranströmers fördel då vinnaren utsågs, för vem kan motstå en Stina? Tydligen inte Svenska Akademin i alla fall.

Vilken boken var kunde inte den ständige sekreteraren Peter Englund erinra sig, men Tranströmer har hetat Stina sedan förra året. Själv har jag hetat det sedan 1982. Jag gissar att Tranströmers namne kan hittas i månadens bok Doktor Glas. Slå upp sidan 163 och se efter själva. Har ni förresten några andra förslag? Vem var denna Stina egentligen och i vilken bok kan vi hitta henne? Har jag rätt var hon alltså en baderska i badhuset vid Malmtorsgatan i Stockholm.

Så en en gång ett grattis till Tranströmer, och till alla Stinor där ute givetvis. Grattis till oss med!

Vill ni läsa artikeln i DN så hittar ni den här.

Stina

1 kommentar:

  1. Ja det är sannerligen på tiden att alla Stinor här i världen blir hyllade. Vartför vet jag inte, men du kan säkert komma på en mängd utmärkta skäl.
    Själv kan jag faktiskt inte komma på någon Stina i litteraturen, men så läser jag inte så mycket svenskt heller.

    SvaraRadera