tisdag 11 oktober 2011

Fornicating fairies?

Jag har funderat på ett stycke från Peter Pan som var månadsboken för ett tag sedan, och kom att tänka på det nu igen då jag satt mig ner för att skriva en recension. Kan ni hjälpa mig? Vad har älvorna haft för sig egentligen? I en barnbok dessutom...

After a time he fell asleep, ans some unsteady fairies had to climb over him on their way home from an orgy. Any of the other boys obstructing the fairy path at night they would have mischiefed, but they just tweaked Peter´s nose and passed on, s. 81.

Nog för att Peter Pan är en rätt rå barnberättelse där blodet flyter och lemmar huggs av, men orgier? Inte för att jag misstycker, mind you, barnböcker är oftast alldeles för PK.

Stina

3 kommentarer:

  1. He he, jag tyckte också det var lite märkligt- men måste inte ordet orgy ha annan innebörd här annan än vad du, ditt pervo, tänker på.
    Efter lite googlande fattade jag det som att ordet från början användes för de riter som utövades i dyrkandet av olika väsen; som tex. Orpheus och Dionysos. Där dyrkandet av den senare inte innehöll sexuella aktiviteter (sorry Stina) utan bestod av dans, musik, mat och dryck. Men måste ju säga att din tolkning hade varit så mycket roligare.... //Sofia

    SvaraRadera
  2. Jo jag antog väl nästan att det inte hade med sex att göra :) Orgy kan ju översättas med frenetisk aktivitet. Men jag tycker min tolkning är roligare. Och det framgår ju faktiskt inte vilken slags frenetisk aktivitet de ägnat sig åt, så min teori kan ju inte helt uteslutas hehe // Stina

    SvaraRadera