lördag 3 januari 2015

Lätt försenad ångest


Alex försökte kapa  mitt novembertema i slutet av oktober, och så här i efterhand kan man tycka att jag borde ha låtit henne göra det. Men såhär två månader senare känner jag mig redo att presentera vad som skulle ha varit novembers månadstema. Jag hoppas att ni förlåter mig och utlovar bättring under året som kommer.

Jag tänkte att mitt bokår skulle få sluta som det en gång började, med lite hederlig gammal ångest. Nu får det bli en ångestfylld januari istället. Sedan lämnar vi ångesten där tycker jag och låter resten av året gå i gladare toner. 2015 är året vi har väntat på, det känner jag på mig.

Först ut är Mot ännu en sommar av Janet Frame. Romanen skrevs redan 1963 men Frame tyckte att den var så utlämnande att den inte fick publiceras förrän efter hennes död. Den handlar om författaren Grace Cleave som reser för att hälsa på bekanta. Väl där väntar en vistelse som är allt annat än angenäm, för Grace kan inte riktigt det här med att umgås med andra människor. Hon vill leva upp till den bild de har av henne, som en intelligent humoristisk författarinna men misslyckas fatalt. Vanligtvis blyga Grace blir totalförlamad och hittar på svepskäl för att ta sig därifrån i förtid. 

I Deborah Levys Simma hem ska två familjer spendera semestern tillsammans i ett hus på Rivieran. När de kommer fram finner de en ung naken kvinna i poolen. Där någonstans börjar saker och ting gå fel, och semestern som Gud glömde tar sin början.

Månadens bok - Mot ännu en sommar, Janet Frame 2008.
Simma hem - Deborah Levy, 2013.

Stina

1 kommentar:

  1. Ja, ångest var det ja... Men håller med om att 2015 kommer att bli vårt år! Är riktigt sugen på "Simma hem", som jag typiskt nog missade att hömta ut när det äntligen blivit min tur att låna den...//Sofia

    SvaraRadera