lördag 19 mars 2016

Tio-i-topp boktriangelteman Del 2

Äntligen har det blivit dags för nästa del i min topp-tio-lista för våra boktriangelteman. Jag hoppas att ni är lika pepp som jag ;-). Det blir de 4-6 bästa som presenteras denna gång så väntar vi med den spännande finalen till ett senare inlägg. Och inte för att vara ego eller så men i denna del kommer till och med två av mina teman med. Go me!

6. Japp, här kommer det! Det första av mina teman som kvalificerade sig för topp tio – och jag som tyckte att 2015 var ett av mina sämre bokår..... Det är i alla fall mitt septembertema för 2011 det gäller, när vi hade en supernatural roadtrip tillsammans fast i bokform. På grund av tidsbrist blev det ingen riktig roadtrip och inte heller utlandssemester så då besökte vi London, Barcelona, Paris och New York genom böckerna "I det förflutna" av Kate Morton, "Vindens skugga" av Carlos Ruiz Zafon, "Osynligav Paul Auster och "Legend" av Richard Mathois . Jag tycker fortfarande att det var en rolig idé och är bara besviken att böckerna (med undantag av ”Legend”) inte riktigt höll måttet. Faktiskt var ingen av dem någon riktig höjdare. Men temat var kul! Och den efterföljande bokmiddagen också! 

5 Och här kommer mitt andra bidrag till topplistan: mitt dystopi-tema från december 2011 (tydligen ett av mina bättre bokår). Under detta tema fick vi alla göra ett dystopi-test och därefter läsa den dystopi man blev tilldelad i testet. Övriga månadsböcker var "Kall feber" av Jerker Virdborg och "På stranden" av Nevil Shute. Detta tema är givet på min topplista då jag är en sucker för dystopier och sen tyckte jag (helt ödmjukt :-P) att det var en rolig idé med att testet fick avgöra vilken dystopi man skulle läsa. Att sen båda de övriga månadsböckerna var riktigt bra var bara ett plus.

4. Ok, inte för att vara ego, men nästa tema är också mitt.... Skojar bara, nummer fyra på listan är nämligen Alex bloggtema från februari 2012. Ett helt klockrent tema då vi under månaden inte skulle läsa en temabok utan istället följa Fredrik Backmans lysande blogg. Då och då sedan dess har jag kikat in på hans helt lysande blogg (samt även gett Sebastian hans bok ”Saker min son behöver veta om världen” i fars dags present). Att sen bokmiddagen, där vi kraschade de övrigas party, var helkul gjorde ju inte det hela sämre. Mer såna teman Alex!

// Sofia

1 kommentar:

  1. Ja bloggmiddagen var så himla rolig! En av de bästa. Och testet som avgjorde vilken dystopi man skulle läsa var klockrent. Vad mycket kul vi haft i den här triangeln när man tänker efter :) // Stina

    SvaraRadera