onsdag 25 maj 2016

Aaron sa: Vitsvit av Athena Farrokhzad

Det här är en diktsamling på ca 70 sidor, tack Alex jag behövde en månadsbok som gick fort att ta sig igenom då jag ligger efter med ett par stycken teman. Berättelsen förs fram inte av författaren själv utan av de andra, lite som en grekisk kör (har visserligen inte läst något riktigt epos som använder sig av detta med väl Atwoods ”Penelopiaden” som jag rekommenderar).

Jag fångas, om än motvilligt, in av denna diktsamling som nog bäst bör läsas som en enhet, även om just vissa stycken verkligen sticker ut. Temat i diktsamlingen kretsar kring att leva i ett land som inte är ens födelseland och det finns många talesätt inklämda i dikterna. Just boken silvriga omslag kanske ska stå för att tala är silver då dikterna är så sparsmakat sammansatta. Vid en första genomläsning tänker jag först ge tummen ner, men nu när det var några dagar sedan genomläsning har den växt på mg, jag har bläddrat igenom den på nytt och läst brottstycken här och där och det här är ju bra! Det är en känsla som stannar kvar efter att boken är igenstängd och det får mig nyfiken på att läsa mer av författaren.

Men nog om mig, en recension av denna bok borde givetvis föras fram inte av mig själv, utan av resten av Möller-klanen:

Ronja sa: I min mors ögon var det dock allt för fördömande
I min mors ögon verkar författaren förakta sin familjekör och deras åsikter.

Ronja sa: Författaren verkar tycka att hennes åsikter är bättre än mammans (som min mor hoppas mer ska stå för en generell mamma snarare än författarens egen).

Bebis med mycket att säga...



Bland annat får vi veta att mamman ”vägde plastgranens för- och nackdelar mot varandra som om problemet vore hennes”. Och stycken som ”Tänk att jag sög på de brösten. Tänk att hon stoppade sitt barbari i min mun”. Man kan ju hoppas att författaren tänker föda upp sin unge på ersättning.....

Ronja sa: Mmmmm, mera mat mamma! Maaaaaaaaaaaaaaaat!

Aaron sa: Jaaa, fint glittrigt omslag. Det är Aarons bok.




Ung man med starka åsikter...











Min son sa: Ur barnamun,
ur en diktators manifest
ur mitt vackra huvud
Men inte ur dig

Min dotter sa: Ur feministisk kamp
ur en hungrande mage
ur min brors stolliga huvud
Men inte ur kaos.

Min man sa: Ur någonting
ur allting
ur någons huvud
Wait - What?

//Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar