fredag 6 maj 2016

Månadstema maj – Bland Gudar och jägarinnor


I maj ska vi hänga med Gudar och Jägarinnor. Vi befinner oss i Tierp respektive Kalmar och småstadsångesten är total, för det här är inte platser som rymmer drömmar och längtan särskilt väl. Det är platser där man går under. Där man måste hitta strategier bara för att överleva.

Jag är lite extra pepp på att åter få introducera en svensk ungdomsbok i mitt månadstema då detta har blivit lite av mitt signum här på bloggen. Nu är det dessutom så långt tillbaka som april 2013 då jag senast bjöd på en sådan. Det var tema Grighet och Anna Ehns Det finns så många toppar, men blir aldrig aldrig nöjd var en av månadsböckerna. Men nu så är det dags igen!

Elin Cullheds ilskna ungdomsbok Gudarna uspelar sig i en förort till rymden (dvs Tierp). Den handlar inte om att någons mamma dör, inte om kärleken mellan två ungdomar med cancer och inte om another kille som är kär. Den handlar om Gudar. Om Bita, Lilly och Jane.

Månadens bok är dock Tove Folkessons Kalmars jägarinnor som med fördel läses just i Kalmar (tips!). Den handlar (förstås) om jägarinnor. Om Linden, Jenna, Sudden, Jossan och Eva. De är beredda att göra allt för att inte bli som handbollstjejerna. Även om Kalmar (med omnejd) är den värld de är dömda till, kan ingen hindra dem från att spränga murarna, trampa ner rosorna, lura vakterna. Men de får betala ett högt pris. Nästan lika högt som Ölandsbron.

Månadens bok: Kalmars jägarinnor av Tove Folkesson, 2013.

Gudarna av Elin Cullhed, 2016.



Stina

3 kommentarer:

  1. Har reserverat dem (och hoppas att jag inte snor någon bok för dig nu som jag gjorde sist...). Känns som ett mycket lovande tema skulle jag vilja säga och kommer att passa alldeles perfekt som min semesterlösning då jag vill läsa lite bra och inte för svåra böcker. Så tack Stina (och kom inte och klaga om inte mitt juni-tema uppfyller detta krav....host.....mastodontroman....host host) //Sofia

    SvaraRadera
  2. Nej Sofia, nej, inte ännu en mastodontroman. Jag orkar inte... Stön. // Stina

    SvaraRadera
  3. Ha ha, jag gillar din entusiasm :P //Sofia

    SvaraRadera