tisdag 23 augusti 2016

The Ice Twins av S.K Tremayne

Jag fick låna denna deckare av min kära syster som lite trevlig sommarläsning – tack så mycket! Jag är ju egentligen inte så mycket för deckare eller thrillers men denna var en trevlig sträckläsare som var välskriven, originell och hela tiden överraskade läsaren och tog nya vändningar som man inte väntade sig.

Handlingen kretsar, precis som titeln antyder, kring två tvillingar. Dock har den ena redan i inledningen avlidit i en tragisk olycka och familjen försöker återhämta sig så gott de kan, bland annat genom att lämna de välkända omgivningarna och flytta ut på en avlägsen skotsk ö.

Snart börjar mamman i familjen dock ifrågasätta vilken av tvillingarna det egentligen är som har dött då den överledande tvillingen efter några månader börjar hävda att hon är den tvilling som dött. Just detta har jag svårt att köpa, för visst borde tvillingarna även om de är identiska ha någon liten detaljs som skiljer dem åt, om inte medfött så kanske ett ärr på knät eller en tand som slagits ut (hej Stina :-P). För att ha behållning av romanen väljer jag dock att bortse från detta och köper motvilligt själva huvudintrigen.

Under historiens gång är det senare mycket som börjar ifrågasättas, vänds och vrids på och inte alls är som det verkat från början. Det är ett smart grepp av författaren att i de olika kapitlen låta mamman och pappan föra berättelsen framåt, för trots att de är med om samma saker har de olika saker att berätta om det hela, olika perspektiv och olika sätt att se på det hela. Sen måste jag säga att jag tycker att det är bra med en författare som inte säger för mycket utan i alla fall på det stora hela lyckas väldigt bra med att framföra berättandet av denna spöklika deckare utan att det blir för mycket. Kort sagt en stor tummen upp!

//Sofia






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar