söndag 11 september 2016

Sol genom aprilskyar


I Hjalmar Söderbergs Aprilviolerna får vi ta del av en kärlekshistoria som börjar, eller kanske den slutar, med en bukett violer och två biljetter till teatern. Barndomsvännerna Stefan och Lena råkas på en soaré. Lilla Lena, Lena, Lena, Lena Hillerström som han kurtiserar henne, kvinnan i hans liv. Visserligen är titeln numera Professorskan Grendel för hon är gift sedan flera år tillbaka, med trollet Grendel. Det hindrar dem förstås inte från att stämma möte i hemlighet. Platsen för träffen är vid de egyptiska samlingarna på Nationalmuseum, några små halvmörka rum djupt nere i källarvåningen, den perfekta platsen för hemliga kärleksmöten.

Det är Hjalmar Söderberg så förstås är det tekniskt fulländat och samtidigt vackert så det förslår. Vissa av formuleringarna vill jag bara spara någonstans och plocka fram vid behov. När jag behöver se solsken och månsken och stjärnljus på en och samma gång och när jag vill se sol genom aprilskyar då plockar jag fram den här lilla pärlan till novell igen.

Stina

3 kommentarer:

  1. Oh, den här måste jag läsa :)

    /Alex

    SvaraRadera
  2. Ja det borde du. Tänkte faktiskt på dig när de stämde möte bland de mumierna på museet, lät som något du skulle gilla :) // Stina

    SvaraRadera
  3. Ja, den låter verkligen bra och Hjalmar Söderberg är ju aldrig fel. Lånar den gärna när jag plöjt mig igenom traven av biblioteksböcker jag har hemma. //Sofia

    SvaraRadera