tisdag 15 november 2016

Månadens tema december: Dystopiska december, del 2

Jag har ansvar för månadens sista tema, precis som i december 2011. Då befann jag mig i Paris på smekmånad med Sebbe (samt en Aaron i magen) och levde det glada livet med hotellvistelse, besök på Disneyland och trevlig shopping. Nu kommer jag att befinna mig på jobbet större delen av december, och resten av tiden vara hemma och försöka hindra Aaron och Ronja från att hitta på allt för mycket dumt. Kort sagt känns kanske livet inte riktigt lika glamoröst som då. Men precis som i december 2011 kommer vi att tillbringa månaden i dystopins tecken, dags alltså för ”Dystopiska december – del 2”.

Månadens bok är rysk, och jag hoppas att den ska vara lika bra som Stinas dystopiska månadsbok som vi läste i februari i år. Denna heter ”Snöstormen” av Vladimir Sorokin (2010)- passande så här i december, va?!

Handlingen utspelar sig mitt i en zombieutbrott och huvudpersonen är läkaren Platon som har ett vaccin mot smittan – ett vaccin som ska rädda befolkningen i en avlägsen by. Det är mitt under en stormig vintereftermiddag som han påbörjar resan till byn. Det blir en resa som, ska det visa sig, blir allt annat än lätt.

Hinner man får man även sätta tänderna i ”Suggestioner” av Marie Darrieussecq (1996). Den handlar om en kvinna som behandlas illa av olika män och ju sämre hon behandlas desto snabbare förvandlas hon på ett mystiskt sätt. Mer tänker jag inte avslöja.....

Den tredje godbiten i vårt decembertema är "Triffiderna" (1951) av John Wyndham. Den är till skillnad från de två förra mer av en klassiker i genren och jag hoppas att den ska vara lika bra som när den skrevs på 50-talet. Hur som helst handlar den om ett gäng Londonbor som vaknar upp till en riktig mardröm – blinda måste de försöka undkomma köttätande växter som jagar dem. 


Ha ha, ni kanske inte tycker att det låter lika lovande som jag :).


// Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar