måndag 21 november 2016

Pappa Gormig på nerverna


Hurra för mig!!! Jag har läst ut månadsboken från helvetet. Månadsboken som aldrig, aldriiiiiig ville ta slut. Jag talar om Honoré de Balzacs Pappa Goriot, månadens bok så långt tillbaka i tiden som i maj 2012. Jag skäms Alex, men bättre sent än aldrig som dom säger. Man kan inte heller anklaga mig för att inte ha försökt. Jag vet inte hur många gånger jag lånat om den här boken, och jag vill inte tänka på vilka summor den kostat mig i böter. Bibliotekarierna har säkert skrattat hela vägen till banken (för det är väl så det går till i biblioteksvärlden Alex?). Den ligger faktiskt och bygger på min skuld as we speak, men inte länge till!

I början av romanen slår Balzac fast att detta är ett drama, inte för att berättelsen är dramatisk i ordets egentliga mening, utan därför att man vid berättelsens slut kanske har fällt några tårar intra muros et extra. Jag tänker att han minsann har en poäng där, för det har kostat på att läsa den här skiten. Frånsett biblioteksböterna har det kostat både blod, svett och tårar (ja, blod kanske var en överdrift). Nu var det ju ett tag sedan jag förkovrade mig i franska, men visst betyder intra muros et extra ”på grund av extrem tristess”?

Handlingen utspelar sig på ett sunkigt pensionat som drivs av den gnidiga fru Vauquer, och de första typ sexton sidorna går åt till att beskriva sagda pensionat i detalj, ner till minsta smutsfläck på bordsduken. Snark. Det är alltså en synnerligen tröttsam inledning, men också en synnerligen passande. För det här är ett i mitt tycke riktigt tröttsamt verk, som verkligen inte har åldrats med behag. Jag irriterar mig något enormt på hans predikande och överlägsna ton. Enligt författaren själv kommer berättelsen inte att förstås utanför Paris. Bara mellan Montmartres kullar och Montrouges höjder kommer man att förstå och uppskatta detaljerna i detta skådespel. Nu tror jag dock att detta mest är önsketänkande från författarens sida, för jag tror inte att man har så dålig smak där heller (men kanske uppskattas verket i Skövde).

Förutom Pappa Goriot är det en mängd olika karaktärer som figuerar i berättelsen och jag har från början till slut problem med att skilja alla karaktärer åt. Inte minst som Balzac omväxlande kallar dem vid förnamn och efternamn. Detta gjorde förstås inget för att förhöja min läsupplevelse. Inte heller det faktum att jag ogillar samtliga inblandade som är själviska, fåfänga, inbilska och som i princip saknar några som helst försonande drag. Det här ska vara en tragedi, men jag tycker att flertalet inblandade får exakt vad de förtjänar, inte minst pappa Goriot själv.

Har du en bekant eller släkting du ogillar men ändå av konvenansskäl känner dig tvingad att ge en julklapp är Pappa Goriot ett hett tips.

Stina

3 kommentarer:

  1. Ha ha, Stina - jag måste säga att ditt hat för "Papa Goriot" är riktigt, riktigt underhållande. Älskar nog din recension lika mycket som du hatar ovan nämnda bok. Dvs rätt så jävla mycket. Ganska hilarious dessutom att du först nu läst ut månadsboken från maj 2012 (!). Att du dessutom fått betala (i form av biblioteksböter) för att läsa den är ju dessutom grädden på moset, he he.

    Och nej Stina, det hjälper verkligen inte berättelsen att jag varit i Paris - jag förstår och uppskattar den verkligen inte mer för att ha varit där, snarare tvärtom då författaren snarare solkar ner min Paris-upplevelse än att förhöja den.

    För övrigt, ett klockrent avslut på din recension. Nästan synd att jag inte behöver ge bort en julklapp till någon jag verkligen ogillar i år. Men bara nästan... //Sofia

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar recension :)
    Självklart skrattar vi hela vägen till banken, något roligt måste vi ju ha :P
    //Alex

    SvaraRadera
  3. Haha, tur att mitt lidande kan glädja någon. Och bättre sent än aldrig, Sofia. Jag läste ut den snabbare än Allt i varje fall... // Stina

    SvaraRadera