måndag 22 mars 2010

Karlskronaweekend = mycket läsning

Var ju borta över helgen så det blev en del läsning både under färjetur och biltur till Ullared (såg aldrig Morgan- vilken miss va!?). Hann igenom hela tre böcker, men typiskt nog var den bok jag helst ville ha utlånad, så typiskt! Hade tänkt ta med Främlingar av Taichi Yamada nämligen, har aldrig läst något av författaren förut men tyckte den verkade bra på det där krypande fasa sättet.

Istället hittade jag en deckare av Oates under pseudonymen Lauren Kelly. Det stulna hjärtat hette den, och även om det kanske inte är min favoritgenre, så var den helt klart en av de bättre deckare jag läst. En bra mellanbok att läsa mellan teman sådär.

Fyndade en bok av Kathryn Harrison också. Har läst en del böcker av henne förut och tycker att det är något med hennes berättande som griper tag, nästan på ett lite obehagligt sätt (det är ju ingen familjeidyll hon skildrar direkt). Det jag gillar med henne är att hon, till skillnad från många andra biografiförfattare, skriver på ett sådant sätt att det aldrig blir snaskigt. Hon skriver väldigt återhållsamt, nästan lite prosaaktigt. Läste i en recension en gång att hon, även om hon skriver sjävbiografiskt, vill det litterära- och lyckas. Det säger allt tycker jag! Dock var denna skänlitterära bok, Avund hette den, den sämsta jag läst av henne. Den kändes allt för konstruerad och den grep aldrig tag. Synd!

Den sista boken jag hann med har legat i min ska-läsa-hög ett bra tag nu. Det är en deckare min kära far har skickat med nån gång när jag varit hemma, Still water är namnet. Mja, vad kan jag säga. En deckare som inte utgör sig för att vara något annat och som funkar helt ok som läsning för stunden men som sen ganska snabbt är glömd.

1 kommentar:

  1. Jag är avundsjuk, skulle också vilja ha en hel läshelg. Nu blir det mest några sidor innan jag lägger mig, så jag hinner inte läsa mer än boktema-böckerna tyvärr, annars har jag en hel att läsa-hög här hemma.

    // Stina

    SvaraRadera