tisdag 22 mars 2011

Skönhetsråd alá 1908


Den här söta skriften, utgiven av Studentföreningen Verdanis hittade jag i en hög i fikarummet på Folkrörelsernas arkiv. Som ni ser handlar den om skönhet och är skrien av Ellen Keyes. Känner igen namnet...var inte hon en berömdhet under tidiga 1900-talet? Tyvärr hann jag bara bläddra i den men det jag läste i inledningen verkade vettigt. Bland annat behandlar skriften inredning, och till min förvåning propsas det på både funktion och personlighet i möblemanget.

På tal om något helt annat, det är stört omöjligt att få tag på månadens böcker! Börjar fan ana konspiration när både februari och mars månads böcker antagligen är borta eller utlånade.

2 kommentarer:

  1. Vet att det finns en Ellen Keys strand vid Vättern, där jag har för mig att hennes sommarhus ligger om det nu finns kvar. Stina och jag röjde omkring i närheten där ibland medan Anne var ute och dök. Mycket spännande... Tror att man kan få Ellen Keys stipendie och bla få komma till hennes hus och skriva antar jag.

    Lycka till med att få tag på månadens böcker i alla fall. Det gäller att aldrig ge upp hoppet. Titta bara på "Lunar Park" som sent omsider kom till rätta! //Sofia

    SvaraRadera
  2. Trist att du inte fått tag på någon av skräckböckerna :( men det verkar ju som sagt vara ett återkommande tema när det gäller våra månadsteman tyvärr. Men ge inte upp som sagt, när man minst väntar det..// Stina

    SvaraRadera