torsdag 19 maj 2011

To kill a mockingbird- eller snarare hur man fullständigt dödar läslusten

Gav mig i kast med Harper Lees "To kill a mockingbird" efter att ha fastnat för den fina framsidan vid ett random biblioteksbesök. Tyvärr visade sig framsidan vara det enda bra med den trista romanen. Vad kan man säga? Diskbänksrealism när det är som värst kanske. Nu var boken så trist att jag gjort mitt bästa för att förtränga den, vilket faktiskt gått väldigt bra då det var en föga minnesvärd bok. Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att den handlade om rasism i 50-talets(?)USA. Jag kommer också ihåg att det var alldeles för mycket goodie-two-shoes över romanens unga berättarinna. Så mycket att jag faktiskt mådde lite illa större delen av läsningen, fast det kan å andra sidan också ha att göra med romanen som helhet.

Ja, tror detta får räcka som recension- jag orkar inte ens engagera mig nog för en riktig recension av en sådan trist bok, för ärligt, en så här usel bok förtjänar inte det!

4 kommentarer:

  1. Kul att både du och Sandra valde att läsa samma bok nästan samtidigt. Ni verkar ha rätt olika åsikter om den dock, men det hör ju inte direkt till ovanligheterna :)

    SvaraRadera
  2. Nej, eller hur! Och denna var verkligen inte min typ av bok

    SvaraRadera
  3. Visste ni att Dil, Scouts vän från storstan, ska förestäkka en ung Truman Capote? Tror han och Harper Lee var barndomsvänner. Jag blev förvånad, tycker även att det ger historien mer djup.

    /Alex

    SvaraRadera
  4. Hmmm, kanske det. Men var som sagt inget för mig //Sofia

    SvaraRadera