tisdag 2 oktober 2012

Dystopier för ungdomar

Den enda kvarvarande medlemmen i familjen om månadens dystopi skulle bli verklighet.

Ni vet väl vid det här laget att jag aldrig bangar en dystopi och nu när dystopier för ungdomar är så på ropet i höst vad passar väl bättre än att ha just ett sådant tema? De flesta dystopier jag valt, ja alla tror jag, är tyvärr delar av en serie, men det var svårt att hitta frisående böcker inom denna genre.

Månadens bok: Övergivna av Michael Grant.
För er som såg på sommarlovsmorgon i sommar kan jag meddela att intrigen känns igen från årets australiensiska (men tyvärr dubbade) höjdarserie. I denna dystopiska värld försvinner helt plötsligt alla äldre än 15 år. När de vuxna försvinner försvinner också ordningen i samhället och här är det istället darwins lag som börjar gälla.

De vassa tändernas skog av Carrie Ryan handlar passande nog, så här nu när senaste Resident evil-spelet utkommit, är temat för denna dystopi just zombies. Fastnade lite för den även på grund av den suggestiva titeln. Tydligen är den tänkt att bli en triologi. Mary är hjältinnan i boken och tillsammans med resten av byn lever hon isolerad ute i skogen, med bara ett stängsel som skydd för människoätaarna. Spännande, spännande!

Ful (del ett i en triologi), av Scott Westerfeld, är månadens andra bok. Som titeln antyder handlar den om utseende, närmare bestämt jakten på skönhet. Det här är nämligen en värld där man på 16-årsdagen tvingas bli snygg genom skönhetsoperationer. Det är en slags överlevnadsstrategi så att ingen ska kunna behandlas annorlunda på grund av faktorer som längd, hudfärg och kroppsvikt. Lite som  ett rädda-det-som-räddas-kan-kit deluxe helt enkelt.

Till sist som bouns har jag även valt Hungerspelen-triologin, mest för att checka in om den lever upp till hypen.
Trevlig läsning!





7 kommentarer:

  1. Men herregud, vilken söt unge! Jag som inte ens gillar barn vill bara mysa med hen.

    Alex

    SvaraRadera
  2. Ser fram mot månadens bok, låter lite som Flugornas herre. Läste föresten första Hungerspelen boken förra året. Bland det värsta jag någonsin läst, kan fortfarande inte prata om serien utan att bli upprörd.

    SvaraRadera
  3. Han brås på sin moster :P

    SvaraRadera
  4. Jag var på bibblan idag, och gissa vilken bok som såklart var utlånad...
    Det är fan något skumt med våra månadsböcker. Hittills har de flesta varit utlånade samma månad som de har äran att vara månadsbok.
    har ett minne av att ni har haft samma problem några gånger?

    SvaraRadera
  5. Nah, ja visst är han söt. Känns som ett gott betyg när det kommer från er, he he. Och vad kul att du ser fram emot temat! Läste precis ut första delen av Hungerspelen förresten och blev ändå glatt överraskad måste jag säga. Hade i och för sig extremt låga förväntningar och trodde att den skulle vara i stil med Twiligt (dvs suga rejält). Mer välsriven än vad jag hade förväntat mig och mycket bättre än filmen. Ett väldigt minus dock för att den känns lite substanslös, temat till trots. Känns lite som att författaren slarvat bort vad som hade kunnat vara en mer samhällskritsik bok med större tyngd. //Sofia

    SvaraRadera
  6. Stina: Jo, vi säger väl det, he he.

    SvaraRadera
  7. Håller för övrigt med Alex om att det börjar bli skumt det här, med att våra månadsböcker ska vara så svåra att få tag på. Har precis fått hem månadens bok i alla fall, men samtliga böcker i temat har jag fått ställa mig i kö för. Men så är det ju inne med dystopier i år.... //Sofia

    SvaraRadera