onsdag 18 december 2013

Huliganerna kommer på besök av Jennifer Egan



En intressant roman om att leva och växa upp i dagens it-samhälle, där det inte alltid är så lätt att vara när de där huliganerna kommer på besök. Men jag måste säga att jag tycker att den engelska titeln mycket bättre passar in i sammanhanget; ”A visit from the gone squad” – för det är ju det hela historien egentligen handlar om; hur jobbigt det är när händelser från det förflutna kommer upp till ytan igen oombedda.

Det är något som samtliga personer vi får möta har gemensamt, att de alla har ett jobbig förflutet som på ett eller annat sätt gör sig påmint; som tankar som inte vill försvinna, gamla vanor som inte är så lätta att bryta eller gamla bekantskaper som inte går att göra sig fri ifrån.

Bitvis är historien väldigt träffsäker, och speciellt tycker jag just i hur svårt det är att sluta älta gamla händelser som av en eller annan anledning känns lite jobbiga, som en av huvudpersonerna i boken som inte riktigt kan släppa hur han en gång tappade huvudet och kysste en nunna på munnen. Riktigt så jobbiga händelser har väl inte jag att brottas med om vi säger  så; men jag kan säga så här mycket:

Spy bakom container, Observation av sko, Myggböld och Suddgummi.

Och det är inga låttitlar jag syftar på!

// Sofia

4 kommentarer:

  1. Bra recension :) Men nu blev jag nyfiken... Spy bakom container och Myggböld känner jag till, men de andra två har jag ingen aning om vad de betyder. Du skulle inte kunna gå närmre in på Observation av sko och Suddgummi? Please! Du kan se det som en extra julklapp till mig eftersom jag varit så snäll i år. // Stina

    SvaraRadera
  2. Ha ha, det är hemligheter jag kommer att ta med mig till graven, Stina :) //Sofia

    SvaraRadera
  3. Ow, koooom igeeeeeen! I want to know. Pleeeeeeeeeease! // Stina

    SvaraRadera
  4. He he, vi får väl se, vi får väl se.... //Sofia

    SvaraRadera