tisdag 17 december 2013

O-favorit i repris


Alex hade ju som månadstema under juni 2013 att vi alla skulle ta oss i kragen och ge två böcker vi verkligen inte gillade en andra chans, om ni läst min kommentar till det hela vet ni att jag tänkt småfuska lite och istället ge en författare jag inte gillat en andra chans (Joseph Conrad ligger bra till på den punkten). Men för att inte helt småfuska mig igenom temat har jag faktiskt läst om en bok som jag vid första genomläsningen inte var direkt imponerad av, nämligen "12 steg till ett skönare mammaliv" av Carina Nunstedt.
Den blev för övrigt inte bättre vid andra genomläsningen (ca 1,5 år senare än den första) trots att jag nu hunnit bli mamma och därmed väl får sägas passa bättre in i deras målgrupp. Jag har helt enkelt inget att tillägga till tidigare recension så är ni sugna på en recension är det bara att kika här. Ganska knapphändig är den dock, men det här var ju faktiskt inte så bra och tyvärr är det också väldigt könsstereotypt med vissa uppfriskande undantag och jag känner att vi inte riktigt passar in i mamma-pappa-mallen där de flesta kvinnor i boken är hemma och tar allt ansvar för ungen. Så har det ju inte varit för oss där jag är den som jobbat, och tack och lov känns vi typ 200% mer jämställda till att ta hand om hem och barn tillsammans än de sorgliga paren i boken.

// Sofia

2 kommentarer:

  1. Låter inte som någon upplyftande läsning. Har fortfarande inte bestämt vilken bok jag tycker förtjänar en omläsning. Men jag kan ju säga så mycket som att "Filosofin i sängkammaren" ligger bra till . NOOOOOOOOOOOT! // Stina

    SvaraRadera
  2. Ha ha.Kunde inte sagt det bättre själv ;) //Sofia

    SvaraRadera