torsdag 15 juli 2010

En heldag med Sofi(a)





Så var det äntligen dags för vår andra bokmiddag, den här gången med temat Guy Burts "Min syster Sophie". Så precis som Mattie och Sophie i boken begav vi oss ut på en picknick i det fina vädret. Målet med dagen var att hinna vandra runt ringmuren, men självklart med diverse trevliga matstopp under turens gång. En trevlig sak med dagen var att vi i hettan (säkert 35 grader eller tom varmare) hade muren i princip för oss själva. En mindre trevlig sak var att hettan var ganska olidlig stundvis.




Men med tre vattenflakor i bagaget, lite glasspauser för att lindra hettan och smaskiga saker som likmaskar, grodor och slembollar att tugga på var det inget som störde nämnvärt. I matsäcken fanns också apelsinjuice, matiga mackor, farmers lunch och diverse smågodis. Att vi dessutom hade vår alldeles egen quarry book, stensamling och mystisk nyckel gjorde dagen ännu mer spännade.





Nu väntar jag bara på den lovade fortsättningen.... Men om den innefattar en läskig grotta, psykopatisk pojke och sådana saker kanske jag känner mig tvingad att avstå. Galler för fönstren är heller inget jag direkt efterfrågar.




Under dagen diskuterades självklart boken där vi bland annat försökte få klarhet i vad eller vem Ol Greedy egentligen var, hur Sophie mördade honom och vad Sophie egentligen hade för hållhake på sin mamma. Jag skulle ljuga om jag sa att vi fått klarhet i ämnet, men det var i alla fall kul att diskutera och jämföra våra åsikter om hur det egentligen låg till. Sen han vi också med att rida på ett och annat får:).

Kvällen avslutades med Oates gånger två, nämligen genom att se de efterlängtade filmatiseringarna av romanen "Det var vi som var Mulvaynes" och av novellen "Vart ska du, vart har du varit". Recension av båda kommer lite senare.

4 kommentarer:

  1. Inte ska du avstå från den lovande fortsättningen. Du kommer inte att ångra dig, jag lovar. Moahahahhah, ops skrev jag det där högt hehe. Bortse från det. Du kommer att få kul. Jag lovar..

    SvaraRadera
  2. Vad trevligt ni ser ut att ha. Synd att jag missade det.

    //
    Sandra

    SvaraRadera
  3. Hmmm, det låter ju ehhh lovande, Stina....

    SvaraRadera
  4. Mm det var en riktigt skoj dag, synd att du inte kunde vara med.

    SvaraRadera