söndag 17 juli 2011

Svenska kulter

Så ytterligare en recension från februaris skräcktema; Svenska kulter av Anders Fager. Det är en samling skräcknoveller som blandar vardag och övernaturliga inslag. Jag gillar det, vilket inte var helt väntat till en början. Det kändes som något jag aningen skulle älska eller avsky och nu blev det det förstnämnda. Vissa noveller är förstås bättre än andra men jag tycker att hela boken är läsvärd och håller en hög standard. Inte minst är det kul att läsa skräck på svenska, och svensk skräck som dessutom är riktigt bra är man inte bortskämd med.

Den första novellen om ett gäng blodtörstiga tonårstjejer är en av mina favoriter. Hans språk och ton är så träffsäker när han skildrar attityd och jargong. Det känns äkta och blir aldrig konstlat. Dessutom är det en fin linje innan det blir fånigt och eftersökt, och på denna balanserar Fager utan problem.

Det förekommer en del sexskildringar av olika slag i flera noveller, och finns det något som få bemästrar så är det just detta. Oftast blir det pannkaka av alltihopa, särskilt i blandning med skräck men även här lyckas Fager övertyga mig. Det känns inte snaskigt utan utgör en självklar del av handlingen.

En lovande debut. Jag kommer definitivt att läsa mer när tillfälle ges.

Stina

3 kommentarer:

  1. Hmmm, jag var inte alls så förtjust i Svenska kultert som du var, men visst var det vissa noveller som kändes riktigt äkta. Dert kändes dessutom ovanligt fräscht och nyskapande för att vara skräck.

    SvaraRadera
  2. Jag låg sömnlös i fler nätter efter att jag läst Svenska Kulter, så nog gjorde den sitt jobb.Eller så är det bara jag som är rädd för allt, inklusive min egen skugga ;)
    Den som jag tyckte var otäckast var den om gården som intogs av knektar. Inte bara för de övernaturliga inslagen, utan också för att den visade hur överjävlig mänskligheten kan vara och ofta är i kristider. Den jag tyckte sämst om var sista novellen, den om konstnären, kändes mest överdriven och jobbig.
    Har ni läst fortsättningen på Svenska Kulter?
    //Alex

    SvaraRadera
  3. Jag har tyvärr alldeles för mycket att läsa nu med flera månadsböcker som ligger och pockar på läsning, men fortsättningen får helt klart en plats på min ska-läsa-lista. Så om några år så ;-) //Sofia

    SvaraRadera