söndag 5 februari 2012

I det förflutna av Kate Morton

Äntligen dags för recenserandet av den absolut sämsta boken i mitt Superrnatural Roadtrip-tema, nämligen kate Mortons rätt genomusla "I det förflutna". Boken tog jag med i temat mest för att den kändes som en sådan där trevlig streckläsarbok. Alltså en bok man kanske inte förväntar sig någon större läsupplevelse av, mer än att den ska vara lite kravlös mysläsning. Tyvärr uppnådde den inte alls något av mina krav på den fronten.

Här talar vi alltså om en genomusel bok, med ett förfärligt språk, platta karaktärer och en historia som inte är det minsta intresseväckande. Det känns, tyvärr, lite som att läsa en illa skriven Harlequinroman, men utan några som helst snaskigheter (om man ske se detta som en för-eller nackdel beror väl på person...).

Morton ska med denna roman tydligen ha siktat på det gotiska, men i mitt tycke blir det mest ett gigantiskt magplask på den fronten.

Lyd mitt råd och läs en Harlequinroma istället (eller varför inte en genomusel Mysrysare), en sådan utger sig i alla fall inte för att vara något den inte är.

1 kommentar:

  1. Det var inte de mest klockrena månadsböckerna under ditt övernaturliga tema alltså. En eloge till Paul Auster dock som elegant räddade upp från total katastrof.

    SvaraRadera