söndag 15 juli 2012

På tal om Bergman...





På tal om Bergman så måste jag bara visa bilder av lite roliga filmaffischer jag hittat. Den svenska synden blev ju allmänt känd för världen i och med filmen Hon dansade en sommar från 1951 där Ulla Jacobsson i en ganska osyldig scen visar brösten. Utlänska distributörer av Bergmans filmer har spunnit vidare på det här temat. I USA fick Sommaren med Monika således titeln Monika – The Story of a Bad Girl, och filmaffischerna är nästan för bra för att vara sanna. Filmen lanserades med taglines som ”She´s 19 - and naughty but nice!”, “The devil controls her by radar!” och “Men wilt under the touch of her lips”.

Den där Monika gör man bäst i att akta sig för alltså…

Filmen är för övrigt baserad på Per Anders Fogelströms roman med samma namn. Jag har inte läst den och kommer inte att göra det heller. Eftersom jag var tvungen läste jag Mina drömmars stad av honom i högstadiet, och den gav inte direkt någon mersmak. Men om ni kände att Henning Nilssons och hans släkts eländiga liv i 1860-talets Stockholm intresserade er kanske det kunde vara något.

Är det inget för er kan jag rekommendera lite Bergmanrelaterad läsning av annat slag:



- Laterna magica är Ingmar Bergmans självbiografi från 1987. Även om man inte ska ta det som står i den som absolut sanning är det ändå fascinerande läsning.

- Fanny och Alexander av Ingmar Bergman ger ytterligare än dimension till hans mästerliga verk från 1982.

- Förändringen är Liv Ullmans självbiografi. Min favoritsyster fyndade den åt mig på Hemse marknad för några veckor sedan. Jag är inte odelat förtjust i självbiografier men den här verkar faktiskt riktigt lovande. Man får bland annat läsa om Fårötiden, relationen med Bergman och inspelningen av Persona.

- I Max von Sydow – från Det sjunde inseglet till Pelle Erövraren av Peter Cowie får vi följa Sydows karriär från Bergman till Hollywood. Måste-läsning i mitt tycke. Sydow var rätt het på sin tid, kolla bara in 27-årige Sydow som riddaren Antonius Block från just Det sjunde inseglet. Hot or what?!

- Och slutligen Paisley Livingstons Ingmar Bergman and the Rituals of Art där Livingston går igenom tematiken och stilen i flera av Bergmans filmer.

Happy reading!

Stina

2 kommentarer:

  1. Har bara en sak att säga angående denna post: Stina and Maaaax sitting in a tree K-I-S-S-I-N-G. // Sofia

    SvaraRadera