torsdag 19 juli 2012

Vampyrer som de ska vara.




Det är ingen hemlighet att det är skillnad på film och film. Vissa filmer, som Winter's bone, Frozen River eller Avatar ser en för att känna något. Filmer som besökaren vet är menade för priser, stora som små. Sedan finns den typen av filmer som är gjorda som underhållning för stunden. Popcornrullar vars handling ofta glöms bort några dagar efter biobesöket. Som ni vet är jag en snobb och gångerna jag sett en film enbart för undethållningsvärdet går att räkna på ena handen. Döm då om min förvåning när jag börjar få svårt att hålla fast i den snobbigheten.Och inser att det går att se film som underhållning för stunden. Vilket kanske är lika bra? Skälet till paradigmskiftet är att jag och några vänner har gjort det till vana att gå på bio någon eller några gånger i månaden. Hittills har vi sett sådana pärlor som `BattleShip,´ ´Promethus´ och säkert en till film jag inte ens minns. Jag vill inte tro att halvtaskiga filmer har blivit vår grej, men onekligen har vi sett en hel del skit. Nu senast den film recenccionen skulle handla om. Nämligen den högkvalitativa Abraham Lincoln, Vampire hunter´. En film som till min förvåning inte alls var så usel som förväntat. Handlingen, som summeras i filmtiteln är enkel; Innan Abraham Lincoln blev president var han vampyrjägare. Historien bygger på boken med samma titel, skriven av Seth Grahamne-Smith. Som förväntat är det inget mästerverk, men miljöerna är välgjorda och filmen håller vad den lovar. Abraham växer upp, lär sig döda vampyrer och blir vald till president. Allt i underbart 3D, som verkligen kommer till sin rätt. Vare sig det handlar om damm som singlar genom luften eller kaskader av blod är det klart och vackert. Några timmar efter filmen måste jag dock erkänna att jag inte minns många detaljer i handlingen, det som etsat sig fast i mitt minne är 3D effekterna. Och möjligen Dominic Cooper som Honest Abe's läromästare. Jag har inte läst boken filmen bygger på men det känns inte heller nödvändigt, jag tror inte att filmen utelämnat något viktigt.

6 kommentarer:

  1. Oh jag har velat se den filmen. Abraham Lincoln som vampyrjägare, en film med den intrigen måste man bara gilla :)

    SvaraRadera
  2. Ja, den var ju inte dålig. Och 3D effekterna kom verkligen till sin rätt. Bra underhållning för stunden :)
    //Alex

    SvaraRadera
  3. Ska nog också kolla in den, men blir till att hyra den antar jag. Om jag inte kan tvinga moster till barnvakt för enc kväll, hint hint. // Sofia

    SvaraRadera
  4. Yeah right hahhahaah! Kanske menar jag. När han är pottytrained.

    SvaraRadera
  5. På tal om dålig film så måste jag fö sälla mig till halvtaskig-filmskaran då den senaste filmen jag såg på bio var den genomusla Avengers. Tack för den, Sebbe! //Sofia

    SvaraRadera
  6. Vi fick denna film av vår lillebror i julklapp förra julen. Familjen såg den gemensamt på juldagen, var mycket underhållande :) // Stina

    SvaraRadera