måndag 26 november 2012

Dystopi x 2

Nu är äntligen alla temaböcker från förra månadens tema utlästa och därför passar det ju bra med en gemensam recension av dem.

Först utläst blev "Delirium" av Lauren Oliver. Romanen, som började verkligen lovande, utspelar sig i en värld lik George Orwells "1984". I denna värld ses kärlek som en sjukdom och botas med en operation vid 18-årsåldern. Men den tar sig tyvärr aldrig riktigt och samtliga karaktärer känns ganska platta och tråkiga. Trist, för det känns som att en bok med en story som denna hade kunnat bli betydligt intressantare då uppbyggnaden av världen i sig känns realistisk, genomtänkt och verklighetstrogen.

Om det inte vore med det skickliga handlag som Oliver byggt upp sin dystopiska värld hade den knappt varit värd tiden det tog att läsa den, men just på grund av detta har jag ändå behållning av historien och kan ha överseende med att den är ganska förutsägbar. Vet dock inte om jag kommer att orka engagera mig så pass mycket att jag läser fortsättningen.

Kort sammanfattat kan man alltså säga att det här är en roman att läsa för den som gillar skickligt uppbyggda dystopi-världar och kan ha överseeende med en ungdomsroman som är föga överraskande.

Sist utläst blev "De vassa tändernas skog" av Carrie Ryan, vilken helt klart var en av de bättre temaböckerna förra månaden. Det är en zombiedystopi om en by som är omgärdad av stängsel som enda skydd mot hungriga zombies. Författaren har tagit sig tid att bygga upp världen på ett bra och genomtänkt sätt, med ritualer och trossystem som lånat drag av äldre tids ordning och det känns trovärdigt då världens undergång i form av zombies nog skulle få världsordningen att ändras och bli mer fokuserad på frågor kring relationer och vikten av att bygga upp ett nytt samhälle. Men triangeldrama igen?! Kom igen alla ungdomsboksförfattare! Å andra sidan är detta ett av de bättre försöken till triangeldrama jag set då det faktiskt är en viktig del av handlingen.

Helt klart måse jag alltså säga att jag tycker att dystopi-temat förra månaden var en riktig hit. Synd bara att jag skulle välja en så urusel månadsbok. Vad tycker ni? Hunnit läsa någon av dystopierna ännu? Vilken var bäst?

// Sofia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar