torsdag 29 november 2012

Pojkarna från Brasilien av Ira Levin


Det här är en bok som har legat i min ska-läsa-hög ett bra tag, ja ett år eller så hade den nog legat innan jag i maj äntligen kom mig för att börja läsa den. Jag hade i ärlighetens namn inga större förhoppningar på den och tyckte vid en snabb bläddring i den att den verkade ganska trist. Bara ännu en bagatell till deckarhistoria tänkte jag, och enda anledningen till att jag köpte den var att jag gillade författarens dystopiska ”En perfekt dag”. Deckar/thriller-genren är ju som bekant inte heller någon favoritgenre.

Döm om min förvåning när jag efter något kapitel kommer underfund med att det här är en riktigt bra historia.

Levin bygger upp sin historia bra och man blir riktigt nyfiken på vad det är som är i görningen. Utan att avslöja för mycket kan jag säga att boken inleds med att ett gäng högt uppsatta nazister har ett möte där det bestäms att 94 65-åriga män i 9 olika länder ska mördas under en period av 2,5 år. Den stora frågan är alltså varför. Spännande, trovärdigt och mycket underhållande.

Läs den när ni får tid!

// Sofia

2 kommentarer:

  1. Låter som trevlig julläsning, då är en deckare nästan obligatorisk. Men jag har så mycket annat som ligger och väntar i min att läsa-hög. Kan jag förhandsboka den till julen 2017? Då har jag förhoppningsvis hunnit läsa i fatt. // Stina

    SvaraRadera
  2. He he, skriver upp dig för lån 2017 då! //Sofia

    SvaraRadera