tisdag 31 december 2013

Årets sista bibliotekarie. Vart har tiden tagit vägen?

Då var vi framme vi årets slut, och som vanligt dyker månadens bibliotekarie upp sent till festen. Eller uppmärksammandet i alla fall. För jag vet inte hur det är med er, men i skrivandets stund är jag hemma och dricker vatten. Inte så festligt med andra ord.
 Bibliotekarier börjar bli klurigare att finna, men när jag trodde att hoppet var ute och jag skulle behöva visa mitt ess i rockärmen dök han dock upp. På SF-bokhandeln av alla ställen.

Månadens bibliotekarie och den sista för 2013 är: Issac Vainio, skapad av Jim C Hines och huvudperson i Magic ex Libris serien.
Som ni nog vet vid de här laget är Jim C Hines en av  mina favoritförfattare, inte bara för hans böcker utan även för sitt intresse för sina fans och för att karln är uttalad feminist. Och hur ofta stöter en på en manlig fantasyförfattare med den åsikten? Eller är det bara jag som har fördomar nu? Förutom Magic ex Libris serien har Hines även skrivit den underbara prinsesserien. Förmodligen har jag pratat om den tidigare, de klassiska sagoprinsessorna som kick-ass äventyrerskor och krigare? Där en bok handlar om Ariel som blivit galen av sorg och kärlek efter att prinsen övergett henne, eller den där rödluvan har blivit yrkesmördare? För att inte tala om Törnrosa som om hon inte är flata, i alla fall är bisexuell.

Men det här inlägget skulle ju handla om Issac Vainio, bibliotekarien i Michigan, som lever i en värld där han kan dra fram saker ur böcker, så länge en vet sidnumret och paragrafen. Tyvärr har jag inte hunnit så långt i första boken, men hittills har Gutenberg himself blivit kidnappad och det är upp till Issac Vainio, en spindel som kan spruta eld samt en vampyrjägare att finna honom.
Eftersom jag inte läst ut boken än har jag inte så mycket mer att berätta om Issac Vainio,  men han verkar var en intressant bekantskap.

Förresten, vore det inte häftigt att ha den kraften, att kunna dra fram vad eller vem en ville ur vilken bok som helst?


Issac Vainio drar fram Excalibur, gissningsvis ur Arthur sagan. 

Och för att skryta lite, innan inlägget bli allt för långt, gissa vem som har hela tre bibliotekarier på lut till nästa år...

Gott Nytt år på er och ett grattis till bloggen som snart fyller fyra år. 

3 kommentarer:

  1. Låter lovande inför 2014! Att det hunnit gå 4 år, det känns som om det inte var så längesedan som vi allihop bodde och pluggade på Gotland. Hoppas vi kan fixa en gemensam bokmiddag detta år, det var så längesedan vi sågs. Vi får ta och snacka ihop oss om en eventuell Stockholmsweekend. Till våren kanske? // Sofia

    SvaraRadera
  2. Absolut, vi måste ses! I väntan på det kanske vi kunde ta en skypemiddag nån gång. Finns det nån bok som skulle passa bra till det? // Stina

    SvaraRadera
  3. Hmmmm, nän borde vi ju ha som är passand även om jag inte kan komma på det på rak arm. Ser iaf fram emot nästa veckans Japan-middag. Verkligen på tiden! //Sofia

    SvaraRadera