torsdag 10 juli 2014

Den det blev

Ni har under ett antal veckor fått reda på vilka författare som fallit på målsnöret och snöpligt fråntagits chansen till återupprättelse. Ni har fått reda på vilka det inte blev, men nu äntligen ska ni få reda vem som fick sin andra chans, personen som fått äran att representera Alex junitema från år 2013.

Det är ingen mindre än Simon R. Green. Jag har läst första delen i hans serie om the Nightside, och man kan säga att jag inte blev direkt imponerad. Far from it!

Fånig intrig, halvtaskigt genomförande, men en cool idé och en huvudperson jag inte kan låta bli att gilla. Det är receptet för en andra chans. Det är dags för ett återbesök på de skumma gatorna i Nightside. John Taylor och jag har en dejt. Om den blir lyckad kan det dröja innan vi ses igen, för det är lätt att förlora sig i Nattsidan. En del av dess lockelse. Och fördärv.

Inlägget kunde ha slutat där, i väntan på min kommande dom och tillika recensionen. Men det här är Nattsidan trots allt. Sedan när slutade saker och ting där som de skulle.

Vår andra dejt hade klart mer potential än vår första, även om jag har svårt att se att det skulle bli mer än en kortvarig sommarromans. Dejten slutade dock på ett ganska snöpligt sätt på en busshållplats i Linköping klockan åtta på morgonen. Fråga mig inte hur vi hamnade där.

Känner jag John rätt är den troligaste förklaringen att han retat upp fel person och var tvungen att sticka (host host dumpad host). Som sagt, han hade säkert en bra anledning att plötsligt försvinna. En anledning som på intet sätt kan sägas vara kopplad till mig.

Men nog om det. Sist jag såg honom befann han sig i en besvärlig situation där han tillsammans med sina vapendragare The Sinner, Pretty Poison och Madman skulle göra ett besök hos Leviathan. Det man behöver veta om Leviathan är att han inte får besök. I alla fall inga frivilliga. Besök hos Leviathan har nämligen en tendens att sluta illa. Illa som i smärtsamt, blodigt och förbannat jävla katastrofalt.

Stöter jag ihop med John igen finns risk för att också det mötet får ett förbannat jävla katastrofalt slut. För John. Han kommer att få lära sig den hårda vägen att Leviathan är en baggis i jämförelse med en försmådd kvinnas vrede.

To be continued?

Stina

2 kommentarer:

  1. Ha ha, vilken klockren recension. Bara på Nattsidan Stina, bara på nattsidan, och jag hoppas för Johans skull att era vägar inte korsas igen.... (även om jag lovar att hålla utkik efter del två i serien på mina loppisbesök) //Sofia

    SvaraRadera
  2. Bara på Nattsidan Sofia. Kanske skulle tillägga att romanen ifråga hette "Hex and the city", en liten detalj jag verkar glömt att nämna. // Stina

    SvaraRadera