söndag 12 oktober 2014

Lowboy av John Wray



"Lowboy" handlar om en ung kille som lider av schizofreni. Han har precis blivit släppt från psyket, men har nu slutat ta sina mediciner och beger sig när vi först möter honom på en färd i tunnelbanan, medan han bara blir mer och mer förvirrad och aggressiv. Idén är riktigt cool och det var just handlingen som fick mig att låna boken till att börja med.

Parallellt med hans irrande i underjorden får vi följa hans oroliga mammas möte med polisen som blir inkopplad i fallet. Han fascineras och irriteras av henne, men något hos henne stör honom utan att han riktigt kan sätta fingret på det…. Inte heller kan han riktigt förklara hur det kommer sig att han inleder spaningarna efter sonen tillsammans med henne. Han, som är så van vid att hantera de anhöriga, inser snart att med henne vet han aldrig riktigt vart han har henne. Inte heller verkar hon så benägen att berätta allt hon vet för honom, utan viktiga bitar till pojkens beteende dyker upp lite när som, utan att hon riktigt verkar inse det allvarliga med situationen.

Tyvärr lever romanen inte riktigt upp till hypen, och det kan väl aldrig vara meningen att det ska vara roligare att följa det förvirrade förhållandet mellan mamman och polisen än vad som händer med huvudpersonen i boken? Dock kan jag ändå nästan rekommendera romanen bara för att dessa bitar är riktigt underhållande.

// Sofia

2 kommentarer:

  1. Det låter onekligen intressant. Är ingen författare jag känner till sedan tidigare. Hur hittade du den? Spontanlån på bibblan? // Stina

    SvaraRadera
  2. Nej, jag kände inte heller till honom tidigare. Läste en recension i en Ameliatidning tror jag (eller någon föräldratidning) och blev intresserad, Det var samma tidning som gjorde att jag lånade "Swede", den svenska västernskildringen jag recenserat tidigare. //Sofia

    SvaraRadera