tisdag 14 oktober 2014

Minnesvärda recensioner: Min topp 10-lista




Jag tänkte återigen ta en trip down Memory Lane i vår boktriangel som snart har hållits igång i hela 5 år!  Den här gången tänke jag ta en liten kik på några av mina favorirecensioner – närmare bestämt min topp tio-lista. Vi börjar med favorit nr 10 och jobbar oss upp mot toppen.

10. Inlägget är ett av flera av Stinas recensioner av Kittyböcker och efter att ha tagit del av Stinas inlägg känns det som att jag kan konstatera att läsningen av Stinas underbara (sågande) recensioner är klart roligare än att faktiskt öppna en Kitty-bok! Läsa bara följande dräpande stycke ur en av hennes recensioner: 
 
Jag har inte särskilt mycket positivt att säga om den här boken. Ungarna är läskigt lillgamla, overkligt välartade och tjejerna själva är så präktiga att man nästan kräks. Det är skurken som räddar mitt betyg lite. Personen i fråga är på väg att dränka vår hjältinna i het chokladmassa (de befinner sig i en chokladfabrik) och yttrar följande höjdarreplik: - Vet du vad polisen kommer att hitta när de kommer hit? frågade xxx . Något alldeles extra gott. En helt ny sort från Kungschoklad. Med Kittysmak.

Ha ha ha ha haaaaaaaaaaaaa

9.  Plats nummer 9 på listan kniper Stina igen, och denna gång med en finstämd recension av "Vårt hem är vårt slott”. Att just denna recension blivit en av mina favoriter kan också ha att göra med att boken faktiskt blivit en av mina favoritböcker genom Boktriangelns historia

8. Även detta är en Stina-recension av en av mina favoritböcker genom triangelns historia, nämligen "Darling river" av Sara Stridsberg. Tack Alex för att du introducerade henne för oss! Eller som Stina uttrycker det i sin recension:"Det är en stark, störande berättelse vi delges. Stridsberg skapar överjordiskt vackra bakgrundsbilder till smärtsamma och fruktansvärda scener. Diskrepansen som skapas mellan det vackra och det fula bidrar än mer till den otäcka känsla som förföljer en i läsningen av boken. Den vackra inramningen går liksom inte ihop med det övriga som sker. Man befinner sig i en vacker mardrömstillvaro, där yttre skönhet döljer ett ruttet och maskätet inre". 

7. Plats nummer 7 på listan kniper Alex, och nu är det ju egentligen ingen recension, men den får vara med ändå då den faktiskt är inspirerad av Stinas recension (på temat ilska, där vi läste en variation av myten om hur Salomo ville ha Johannes döparens huvud på ett fat). 

Ni vet att ni ger mig ångest när ni skriver kreativa recensioner och tar er tid att skriva något som följande, va?!

"She dances in the moonlight, narrow hips swaying to the music only she can hear. She never dances like this when we are out. In public it's all about sex, about grinding hips and heaving chests. Desperate gestures that screams; take me home, use me, abuse me. She likes the attention and more than once, I've been forced to drag her to the nearest bathroom to show her who she belongs to. I don't min her dancing, just as long as her adoring public sees the bruises on her hips, signaling that while they can dream, it's in my bed she will rest her tired feet".

Härnäst kommer plats 6-4 att presenteras och så till sist mina absoluta favoriter. Stay tuned!

// Sofia

1 kommentar:

  1. Vilket kul initiativ Sofia! Har varit mycket spännande att följa. // Stina

    SvaraRadera