tisdag 17 mars 2015

Smittad av Johanna Strömqvist



Det här är en ungdomsbok om Maria som blir kär i Emmy. Båda är skulle jag tippa på kring de 20 och båda blir blixtförälskade i varandra. Jag vet inte om det bara är jag, men jag kan verkligen inte se varför Maria egentligen blir kär i den struliga Emmy. Eller ja, kanske till en början att man kan fatta, men sen när hon börjar droga, hänga med sina white trash-vänner och börjar vara bort i dygn utan att vilja prata om det efteråt så förstår jag inte att Maria går med på detta. Hon känns mer som Emmys dörmatta än som hennes flickvän..... Något jag däremot gillar med romanen är att det är en kärleksroman där det är två tjejer som blir kära i varandra, och det utan att författaren gör någon grej av det.

Sen, av framsidan att döma, där en tjej med 2 snitt längs halsen syns kan man kanske också ana att det här inte är en vanlig kärlekshistoria, och för den av er som inte läst boken tror jag inte att jag spoilar för mycket när jag nämner att det även är vampyrer inblandade i denna roman. Författaren har velat ta ett nytt grepp på den gamla vampyrbiten, det märks, och jag tror hon har velat göra det till en cool grej – lite som texten på framsidan säger: ”en hårdkokt, magisk och infekterande cool roman”. Nu tycker jag visserligen inte att boken riktigt når upp till detta, men det är kanske mest för att jag har svårt att riktigt svälja kärlekshistorian. Som lättläst ungdpomsbok som funkar för stunden kan jag dock rekommendera den.

// Sofia

1 kommentar:

  1. Har också läst den, men var ingen favorit direkt. Hör väl å andra sidan inte till den tänkta målgruppen heller. // Stina

    SvaraRadera