tisdag 14 april 2015

Ta mig tillbaka


I april ska vi ta oss tillbaka. Till 80-talet och till en tid som aldrig kommer igen. Till Jonas Bruns Skuggland som är månadens bok i april.

Vi får träffa Erik och Erik som lyssnar på Michael Jackson, bygger lego, åker snowracer och spelar dataspel. Från stunden de träffas är det de två, som om det är menat att vara så. De övriga klasskamraterna utgör bara skissartade bakgrundsfigurer. Oftast är de hos den andra Erik. I hans källarrum där tiden kunde stå stilla.

Så kommer Marcus till klassen och allt förändras. Två pojkar ska försvinna i natten och Erik ska aldrig glömma.

Det är en barndomsskildring som träffar rakt i solar plexus. Kanske det bästa ni kommer att läsa i år.

Månadens bok: Skuggland - Jonas Brun, 2012.

Darin bjuder på passande soundtrack till läsningen.



Stina

2 kommentarer:

  1. Det låter verkligen som en bok jag skulle gilla! Känns även skönt med en sträckläsarbok kan jag säga efter att ha tagit mig igenom 450 sidor Dr Faust. Men, men bara 100 sidor kvar.... //Sofia

    SvaraRadera
  2. Det här kommer du garanterat att gilla, bästa bok jag läst på länge! // Stina

    SvaraRadera