Tyvärr
infriades inte riktigt förväntningarna, även om jag gillar den
inledande delen och särskilt orden han bär med sig under
lägertiden; mormoderns: JAG VET ATT DU KOMMER TILLBAKA. En sådan
mening, konstaterar vår berättare, håller en vid liv.
Tyvärr tycker jag inte resten av boken
riktigt lever upp till denna lovande inledning. Berättandet känns
på något sätt för kallt och avståndstagande och episoderna känns
ibland för lösryckta. Men berörs gör man givetvis, även
om jag tycker det är synd att berättelsen helt inte når fram till
mig. Det här är en bok jag liksom vill tycka om.
Samtidigt vet jag inte hur berättelsen
annars skulle ha kunnat vara uppbyggd, för det här är en
berättelse som ganska brutalt berättar om straffarbetarnas hårda liv
och umbäranden, men utan att Müller låter det bli banalt och för tårdrypande. Müller berättar istället sakligt och detaljerat om
vardagen för människorna i lägren. Och just Müller språk får
mig att bli nyfiken på vad mer hon har skrivit. Kanske kan det bli
ytterligare någon roman av Müller senare i vår.
Mot Müllers roman ställdes sedan alltså Thomas Manns "Doktor Faustus". En roman som valdes med ganska mycket vånda kan jag tillägga.
När jag valde den förväntade jag mig kanske lite av en gotisk historia
med fan själv som en av de centrala gestalterna. Detta handlar ju om en
man som säljer sin själ till djävulen och den borde således kunna
fängsla kände jag. Och jag läste och läste i denna över 500 sidor
låååånga roman och väntade mig att mannen med bockfot när som helst
skulle göra entré. Jag kan säga så mycket som att han lät vänta på sig
den mannen och han infriade inte riktigt mina förväntningar...... Jag kan också säga så mycket som att inte heller Thomas Mann som
författare riktigt infriade mina förväntningar. Efter vad jag har hört
om Stina skulle jag kanske satsat på att ta mig igenom ”Döden i Venedig” istället.....
Vad jag fick var alltså inte djävlar och eldgafflar och mystiska möten
vid korsvägar utan istället en ganska (väldigt!) träig huvudperson och
en lektion i musikhistoria jag verkligen inte skrivit upp mig för. För
att inte tala om att det mesta som sas om musik i boken (2/3?) gick mig
helt över huvudet. Nu hade ju författaren visserligen en tes om att man
som åhörare till någon vetenskaplig föreläsning som gick över ens
förståelseförmåga ändå skulle ha nöje av detta genom något konstigt
resonemang. Jag tror dock inte han hade räknat med en läsare så okunnig
och så totalt ointresserad av musik som mig i sådana fall...
Skulle jag kort sammanfatta denna roman skulle jag säga att det var på
tok för mycket musik och alldeles för lite fan i berättelsen och jag
känner mig minst sagt snuvad på konfekten!
Det blir kanske därför ingen förvåning när jag tillkännager Müller som segrarinnan i denna duell, vilket gör att kvinnorna detta år inleder med vinst. Ska bli kul att se om detta kan bli det första året där de manliga nobelpristagarna imponerar mest! De två andra åren har det ju blivit 3-1 till de kvinnliga författarna.
// Sofia
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar