torsdag 28 maj 2015

Tvillingarna. Balens drottning av Francine Pascal




Det har blivit dags för recension av lite slapp sommarläsning, yay! Igår var vi på biblioteket hela familjen och hämtade ut några böcker jag reserverat och tänkt hinna läsa ut under semestern. Det blev riktigt slapp sommarläsning (lite mer kvalitativa deckare), några favoritförfattare (bl.a Siri Hustvedt) och lite böcker som jag tänkta läsa ett tag men utan att det blivit av (t.ex. Högläsaren)som kommer att hålla mig sällskap under semestern. Men vad vore en semester utan i alla fall en utläst tvillingbok? Inte mycket om ni frågar mig ;-).


Den här är dessutom en av mina favoriter när det gäller tvillingböckerna av större format.  Som titeln antyder är det en bal i fokus, en bal som Jessica och Elisabeth gemensamt kommit på idén till, men där de senare blir osams över det hela då de båda vill bli valda till balens drottning. Jessica vill det bara för att få äran att vara drottning samt förstås för att vinnaren kommer att bjudas på en resa utomlands. Vinnaren kommer även att representera en miljöorganisation, men det har Jessica inga som helst planer på att uppfylla utan tänker se till att slingra sig ur det hela. Och vi vana läsare som känner vår Elisabeth vet ju att det sistnämnda givetvis är det som får henne att bli eld och lågor över titeln.

Hur som helst är det ganska roligt med en bok som fokuserar på Elisabeth som faktiskt tar upp kampen mot sin syster, böjar bete sig lite småelakt mot sina vänner och inte alls är den helylletjej hon annars brukar utge sig för att vara. Att Jessica i sin tur tar till fula knep för att vinna känns väl däremot kanske inte som någon större överraskning, även om det hela till slut spårar ur en aning....

Vet man dessutom att det i fortsättningen på boken dyker upp en ond identisk kopia av tvillingarna blir ju det hela dessutom nästan ännu bättre. Kan knappt vänta på att läsa fortsättningen :).

//Sofia

2 kommentarer:

  1. Letar efter nästa del av de två böckerna. Har läst båda som liten, men minns inte vad del två hette! Vet du? / Alex

    SvaraRadera
  2. Den onda tvillingen är väl den som tar vid efter Balens drottning har jag för mig i alla fall. Vet att det finns en som heter Den onda tvillingens hämnd, men kommer inte ihåg om det är den som kommer därefter tyvärr. Och vi är i flyttartagen så alla böcker är nedpackade, så jag kan inte dubbelkolla. Du har ingen aning, Stina? //Sofia

    SvaraRadera