måndag 11 maj 2015

Känslan av död


I Känslan av död av Elly Griffiths ska en medeltida kista öppnas för första gången sedan upptäckten inför en handfull speciellt utvalda gäster. Strax innan kistöppningen hittas dock museets intendent livlös brevid kistan, blödande från näsa och mun. Det blir kommisarie Nelson som får ta sig an fallet. Egentligen försöker han banta, men mord gör honom alltid så hungrig.

Min inre pensionär gillar småputtriga historier av det här slaget. Gillar du Morden i Midsumer och läser Allers är det här deckaren för dig. Ingen ondska ligger och ruvar i de brittiska hedlandskapen, och inte minsta skymt av hydror (tack och lov!).

Tyvärr flummar det iväg lite för mycket för min smak med praktiserande druider, förbannelser, prat om ”förfädernas hämnd” och annat fånigt. Men det är ganska trevlig läsning ändå så visst kan jag tänka mig att göra bekantskap med kommisarie Nelson igen i hans kamp mot mördare och kalorier.

Stina

2 kommentarer:

  1. He he ingen kan vara så pensio som dig Stina. Snart kommer du att hänga på låset på dit lokala Coop och spana extrapriser. Eller du kanske är där redan? //Sofia

    SvaraRadera
  2. Om jag var lika morgonpigg som Freddie skulle det vara mitt främsta helgnöje. Nu är jag för sent uppe för att slåss med pensionärerna. But, I´m getting there Sofia, just wait and see... // Stina

    SvaraRadera