söndag 10 maj 2015

Spionen som kom in från kylan av John Le Carré

Spionen som kom in från kylan är en hårdkokt deckare som utspelar sig kring andra världskriget. Den känns så där lite schabbigt kioskdeckaraktig vilket jag gillar och handlar om spionen Leamas som rekryteras för att få en tysk höjdare på fall – men för att planen ska lyckas måste fienden först tro att han har blivit utstött av sina egna och att de kanske kan få användning för honom. Men för att detta ska lyckas måste han ut i kylan......

Det är en intressant uppbyggd historia skulle jag vilja säga. En hårdkokt sak där männen är hårda och cyniska och där det är svårt att säga vad som egentligen är rätt och fel. Jag nästan sträckläste historien och jag kan säga så mycket att jag hade inte kunnat gissa hur det hela skulle sluta i alla fall.

Det känns som en klassiker man borde unna sig att läsa någon regnig vårdag när man känner för lite mer kvalitativ läsning än en vad en vanlig kioskdeckare har att erbjuda.

// Sofia

2 kommentarer:

  1. Fast du brukar ju inte kunna gissa hur det ska sluta Sofia... :P // Stina

    SvaraRadera
  2. Moahh haha. nu var du rolig va Stina. Jag kan inte rå för att Agatha Christie fuskar... //Sofia

    SvaraRadera