måndag 13 juli 2015

Sweet Valley University. Del 11. Kräv natten tillbaka av Francine Pascal

Del 11 i University-serien handlar om efterdyningarna av att Jessicas dejt där James försökt våldta henne. Hon anmäler honom för skolans granskningsnämnd (men att polisanmäla var det inte tal om eller????), men blir varse att det är James som får elevernas sympatier och inte henne. Känns lite som Sverige idag alltså.....

Precis som när det gäller del 10 i serien blir jag provocerad av att så laddat ämne behandlas så lättvindigt, men på sätt och vis är det väl bra att ämnet i alla fall tas upp. I tidigare delar av tvillingserien skulle omnämnandet av något sådant aldrig ha skett. Däremot hoppas jag att man i fortsättningen kan ha den goda smaken att skriva om de lite jobbigare ämnen med något större respekt. Men, men, ställer mig tveksam till om det verkligen kommer att bli så.

Men nu är det ju inte bara Jessica som står i centrum, utan det verkar även som om pyskot som Elisabeth dejtade tidigare, William White, är tillbaka. Nu sitter ju han inspärrad på dårhus, men det verkar tydligen lätt att obemärkt smita ut från sådana ställen i Sweet Valley. Varför är jag inte förvånad? Och Elisabeth som nu ska vara så smart reagerar inte alls när konstiga lappar börjar dyka upp och hon känner sig vara förföljd. Och hon ska vara den smarta tvillingen? Tillåt mig att dra på munnen.

Nu känns det ju kanske som att jag och University-serien inte riktigt kommer överens, och kanske kan det vara så, men det är ändå lite sorgligt att detta är sista delen som jag (eller i detta fall Stina) har i min ägo – så uppföljning i hur det går för William White kan nog tyvärr komma att dröja några år..... Men jag hoppas självklart på lite tvillingboks-fyndande framöver även om utbudet på Gotland brukar kunna vara ganska dåligt. Det skulle i sådana fall vara välbehövligt då jag för tillfället håller på att läsa i den sista tvillingboken som finns i min ska-läsa-hög. Håller därmed tummarna då lite tvillinglitteratur känns som lagom lättsmält sommarläsning.


// Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar