lördag 20 februari 2016

Alla borde vara feminister av Chimamanda Ngozie Adichie

Det här var en klockren julklapp från Alex – tack, tack! Hon känner mig verkligen om man säger så då jag har velat läsa denna ända sedan jag såg ett inslag om den på nyhetsmorgon. Det är egentligen ett TED-talk med författaren som sedan gjorts om till text.

Tyvärr hade jag så höga förväntningar på texten att det blev lite av en besvikelse när jag väl läste den – dels kanske för att det kanske egentligen är en text som man ska höra av författaren själv istället för att läsa själv? Sedan är det väl också så att de exempel som tas upp i texten, gällande avsaknaden av jämlikhet i samhället, är mer typiska för det afrikanska samhället än det svenska. Hon tar upp exempel med hur hon ger dricks till en person som automatiskt tackar hennes man för gåvan till exempel. Jag har svårt att se detta hända i Sverige, och därför känns delar av texten inte helt igenom relevant. I svensk sammanhang hade det kanske (tyvärr) varit mer relevant med fenomen som att våldtäktsoffer tvingas redogöra för vad de var klädda i och försvara val av kläder och alkoholkonsumtion medan ingen frågar förövaren detsamma.

Däremot älskar jag hennes kampanda, hennes röst för feminismen och hur hon genom allt detta ändå orkar ha kvar glimten i ögat – för hon är inte bara feminist utan är dessutom en ”lycklig afrikansk feminist som inte hatar män och som gillar att ta på sig läppglans och högklackat för sin egen skull, inte för männens”.

Något som också det känns bra är faktiskt att varenda årskurs 2:are i gymnasiet kommer att få läsa denna pärla. Ett lovvärt initiativ!

// Sofia

1 kommentar: