lördag 6 mars 2010

Mars månads boktema: Religion

Tar mig friheten att lägga ut månadens boklista,vald av Sandra, eftersom det blivit dags för min första recension för månaden!

Månadens bok blir Guru! av Zac O'Yeah.
En repotagebok där Zac försöker reda ut begrepp som Guru, samsara och vilken roll en av världens älsta religioner spelar i dagens materiella samhälle. Anledningen till att Sandra valt Guru som huvudbok är på grund av den otroliga roll den spelat i hennes eget sökande.

Ytterligare läsning:

Amerikanska Gudar, av Neil Gailman, följer ex-fången Shadows resa genom amerika. Förutom att boken är väldigt bra skriven tar den även upp viktiga religiösa frågor. Vad händer exempelvis med de gudar som inte längre dyrkas?

Oscar Waos korta förunderliga liv, av Junot Diaz sätter inte religionen i förgrunden men nog spelar religion och vardagsmagi en stor roll för bokens karaktärer. Den Pulitzerpris belönade boken sträcker sig mellan tid och rum, mellan USA och Dominikanska Repubilken. I centrum står en familj förföljd av en latinamerikans förbannelse, Fukú. Men hur mycket är förbannelsens förtjänst och hur mycket beror på omständigheter och deras egna val?

Mumiekongressen, av Heather Pringle, är den mest akademiska av de fyra böckerna. Som titeln lyder fick författaren inspiration till boken när hon var på en mumiekongress. Efter kongressen blev hon så faschinerad av ämnet mumier, men även av de forskare som viger sina liv åt ämnet, att hon reste jorden runt för att samla material till boken.

1 kommentar:

  1. Amerikanska Gudar läste jag för några år sedan och den gillade jag, så jag koncentrerar mig på att hinna läsa de övriga tre böckerna.

    Mumiekongressen verkar riktigt bra, den har jag hört talas om och tänkt läsa redan tidigare. Synd att den inte går att få tag på, men det får blin en annan gång kanske.

    De övriga två böckerna har jag ingen större koll på, men de är lånade i alla fall så nu är det bara att sätt igång att läsa dem också.

    // Stina

    SvaraRadera