fredag 21 maj 2010

Bokvinst Per Hagman-tävling

Så kom då äntligen mitt efterlängtade bokpaket med böckerna jag vann i Per Hagman-tävlingen. Vänner för livet, som dessutom kom i lyxigt inbundet format, beskrivs som ”en berättelse om att jaga självständighet och ensamhet, om att längta efter tröst och en meningsfull tillvaro. Men framförallt är det en stor och provocerande kärleksroman”. Vad detta innebär återstår att se, men jag är inte säker på att en provocerande kärleksroman är något för mig. What´s so provoking about it?, frågar jag mig men det lär jag få reda på inom en snar framtid. Och ni också, för självklart kommer det en recension här på bloggen.

Förutom denna bok fick jag även en annan bok skriven av Per Hagman, När oskulder kysser. Den är numer i Sofias ägo eftersom jag lovat henne en av böckerna i bokpaketet, och för att vara ärlig så verkade den sämst av de tre (sorry Sofia). Enligt baksidestexten är det i alla fall ”en berättelse om människor som följer minsta motståndets lag, om lögner och svek, både mot sig själv och mot andra”. Jag kan inte påstå att det verkade vara en bok för mig, men jag ska självklart läsa den ändå. Om nu inte Sofia totalsågar den förstås. Men what the fuck, jag kommer förmodligen att läsa den ändå. Det skulle kännas aningen otacksamt att vinna böcker och sedan inte ens orka läsa dem. Om jag så ska lida mig igenom varje sida så ska den läsas. Det är ett löfte. Hör ni det bokgudar? I have promised to read this book, so punish me if I don´t! Punish me good and hard! Rip out my intestines, force me to read Candide over and over again, let my soul burn in hell and so on and so forth.

Med tanke på att själva tävlingen handlade om Per Hagman och att två av de tre böckerna jag vann är skrivna av honom är det lite ironiskt att den bok jag tyckte verkade bäst inte är skriven av honom. Den är istället skriven av Mats Strandberg och titeln är Halva liv. Den blev utsedd till Årets bok 2009 av tidningen QX:s läsare, så jag hoppas att de har god smak. Och med god smak menar jag min smak, det vill säga den bästa av smaker. Det är (återigen enligt baksidestexten) ”en stark roman om hemligheter och lögner i både dagens och femtiotalets Sverige”.

Känns bra att få lite påfyllning i att läsa-högen till sommaren, även om det knappast är behövligt. Jag har ju redan nu ett helt gäng med böcker att ta mig igenom. Jag ser i alla fall fram emot en trevlig boksommar, och satsar på att reducera min att läsa-hög till ett minimum. Goda föresatser således, återstår att se om jag kommer hålla dem. Men jag ser fram emot att koppla av i sommar, det behövs efter ett jobbigt skolår. Och vad är bättre än att koppla av med en god bok?

Stina

5 kommentarer:

  1. Hmm, nu sitter jag här och börjar nästan hoppas att boken du vann ska vara en riktig sugarbok, bara för nöjet att kunna tvinga dig att läsa den eller för evigt brinna i Candidhelvetet (eller hur du nu formulerade det så fint Stina). Men det återstår att se. Jag kan nog inte hoppas hinna med den förrän om några veckor, efter att man ska-läsa-hög krympt något. //Sofia

    SvaraRadera
  2. Du är så ond Sofia..

    SvaraRadera
  3. Vilka formuleringar. Vore ju nästan synd om bokgudarna inte straffade dig efter de formuleringarna. Sitter du och smygläser dystropiska dikter?

    Grattis till vinsten i alla fall:)

    Har själv funderat på att läsa Hagman, så jag ser fram emot recensionerna.

    //Sandra

    SvaraRadera
  4. Har läst en novellsamling av Per Hagman tidigare, fast för ett bra tag sedan - kanske 7-8 år sedan. Då tyckte jag att han var aningen mörk och deprimerande för min smak, men ska bli kul att se om den nya boken är bättre. Dessutom har nog min boksmak (uppenbarligen, efter att ha läst om gamla favvoböcker och blivit lite besviken) förändrats en del sedan dess.

    SvaraRadera
  5. Haha nej har inte läst några dystopiska dikter på ett tag. Däremot har jag läst utkastet på min D-uppsats om och om igen - och det är ingen rolig läsning (och inte särskilt lång heller). Blöö, jag vill bara få slut på det här nån gång.

    SvaraRadera