torsdag 27 maj 2010

Tema Juni. Småstads ångest.



Under Juni månad kommer boktriangeln att förflyttas till Sandviken.

De två böckerna jag valt ut är båda skrivna av Sandviken-författaren Anna Jörgensdotter.

Huvudboken, Bergets döttrar, handlar om fem syskon och deras liv i Jäderfors och sandviken under tjugo år(1938-1958).



Bok nummer två är Anna Jörgensdotters debutroman, Pappa Pralin. En kärlekshistoria som utspelar sig på en psykklinik. Den har legat på min läs-lista i några år så det är väl lika bra att ta tag i den?

En annan författare jag rekomenderar att läsa i Juni är Bernt-olov Andersson och hans triologi Syrenernas tid. Även den utspelar sig i Sandviken under 1950-talet.

4 kommentarer:

  1. Det här ska bli spännande - ett Sandviken-tema, det hade jag väl aldrig trott Sandra :P

    SvaraRadera
  2. Jo, visst sväller det i bruks-hjärtat efter några månader här:) Dessutom: ska jag lida, ska ni lida. vad har man annars kompisar till ;)

    SvaraRadera
  3. Hehe du är så snäll Sandra

    SvaraRadera
  4. Ha ha, eller hur. Men månadens bok verkar bra tycker jag, har googlat den lite och den finns i flera ex på biblioteket så det är ju bra!

    SvaraRadera